Friska människor kontra pöbeln...

Jag frångår min policy att skriva om andra människor på växjö hispan, men denna killen är ju här ifrån..Jag ber om ursäkt ifall nån finner det olämpligt, men jag vill nämna detta.

I sommras skrevs en kille ut ifrån SSS, några månader återföll han i brott...Det gjorde att Länsrätten drog öronen åt sig och helt plötsligt var väldigt många fall "för tidigt väckta".  Det talas om hur vården ska vara individuell, men alla inlåsta drabbas av rubriker om "psykpatienter" som gör ditt och datt, sen att rubrikpersonen varit ute från vården i åratal så står det ändå "psykpatient".. En gång patient alltid patient? Är man frisk och utskriven från psyket så är man inte "psykpatient", är man utskriven och friskförklarad från cancervård kallas man väl inte "Cancerpatient" i all framtid.. Och om någon återfaller i brott, ska alla drabbas av det då? Kan någon i detta samhälle anse sig vara immun från psykisksjukdom? Vem kan säga att han/hon aldrig blir sjuk? Och om man skulle få en psykos, vem kan säga vad man gör då? Du som läser detta..Kan du säga med 100% säkerhet att du inte blir psykotisk? Kan du även säga att du inte skulle begå ett brott då du inte lever i samma verklighet som friska? Säger du ja på dessa frågor kan jag bara gratulera till att du helt saknar insikt...Ingen är immun och ingen har koll på vad som sker i en psykos..

Fast jag förstår inställningen, jag sa precis samma sak..Det händer andra men inte mig...Nu har jag vårdats i snart fem år efter en tillfällig psykos..Ta hand om er och vårda er hälsa..

Killen som det står om ansågs idag frisk av rättsmedicinalverket vilket måste anses ge sss läkarna belägg för att skriva ut honom tidigare i år..Man får inte vårda friska människor..Nu väntar väl fängelse, jag vet inte straffsatsen för att försöka röva bort någon. Men hade han dömts till vård skulle han nog ha fått sitta här sen.... Läkarna här på kliniken är riktigt kunniga, riktigt professionella. Men klinikens inställning med att hyra in psykologer istället för att göra arbetet drägligt så att de stannar kvar, kommer vara förödande för vården...Om man vet att en psykolog slutar efter x-antal månader så kommer inte ptienterna att öppna sig för dem, utan det ingen rehabilitering. Och murar bygger inga goda samhällsmedborgare...Humanitet och medmänsklighet gör det. Hat och strafftänkande från pöbeln förstår jag, men ur vårdsynpunkt är den inställningen förödande...Fast det märks att så väl KVV som Hispor går pöbeln till mötes och glömmer rehabiliteringen..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0