Onsdag!

Hispahajk i det småländska vädret..

Liten truddelut (melodi: Folk och rövare i Kamomilla stad)

Nu ska vi ut på hispahajk,
Jaa vi ska ut o äta,
Men bara sånt vi kommer åt
& sånt vi kan förtära

Insatsstyrkan hänger med
o spanar bak i busken där
Men vi är alla fromma som lamm
både patienter & personal


Jag har frusit som satan idag och jag vet inte om det är nått sjukligt på g eller om det är vädret alternativt att min förbränning hoppat igång nu när jag tränar som värsta atleten *host-bullshit-host* Växjö är ju en ganska trevlig stad, fast vädret är som det är och den är ju rätt liten, men trevlig och det finns ju de flesta affärer man behöver..

Rödebymålet  som jag skrivit om förväntas få sin dom i dagarna (typ imorgon?) Sven-Erik Alhem, fd överåklagare skriver så här om målet:

Tingsrätten frikände gärningsmannen eftersom han inte - lite förenklat - ansågs vara medveten om vad han gjorde. Fallet är verkligen svårbedömt. Men om jag så här dagen före den förväntade domen ska våga mig på en gissning, tror jag att hovrätten dömer honom för dråp och försök till dråp till skyddstillsyn.

Jag vet ju att Alhem kan mer om lagen än mig, men jag vill minnas att åtalet ogillades då tingsrätten ansåg "att brott ej begåtts", jag kan ju ha missuppfattat det hela. Jag återvänder dock till min diskussion om "uppsåtet" i handlingen. Om man blir överfallen i sitt hem, nykter eller ej, kan man anses ha ett kriminellt uppsåt? Att jämföra Rödebytragedin med Flinks massmord i Falun är inte adekvat, då Rödebypappan inte sökte upp offer utan i sitt mentala tillstånd försvarade sitt barn...Ett stort moraliskt dilemma anser jag, då han defacto gick för långt i sin nödvärn...Men uppsåtlig handling?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0