Fredag... Halloween!



Jag undrar om nån kommer knacka på dörren till Hispan och fråga "Godis eller Bus", eller ringa på centralvakten? Fast Patienterna här har ju gjot nog med Bus så det blir nog godis för dem. Många tror ju att Halloween är en Amerikansk uppfinning, men det är defacto Irländsk, och till en viss del skottsk.

En av de fyra årstidshögtiderna hos kelterna på de brittiska öarna var Samhain. Samhain firades när skördesäsongen var slut och vinterhalvåret började 31 oktober. Tron hos kelterna var att osynliga krafter var i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten.

Liksom under andra nätter då magiska krafter var i rörelse (ex. påskafton eller valborgsmässoafton[1]) uppmanades alla människor av druiderna att på kvällen 31 oktober släcka sina hushållseldar. Druiderna tände sedan stora bål varifrån varje hushåll kunde hämta glöd att tända hushållselden med (wikipedia)

Men som alla andra stora högtider så har kapitalismen satt sina klor i denna högtid, vilket är synd då det förtar traditionen i en gammal tradition som istället ersätts med köphysteri...Här blir det nog i stort sett samma lunk, fast jag tror att de flesta avdelningar köper in lite godis etc och försöker göra det lite mysigt...Några pumpor med brinnande ljus blir det inte...Det skulle anses vara en säkerhetsrisk, och det är det antagligen.

Tvångsvård blir nästa kapitel..Norrländska Socialdemokraten skriver att Norrbotten är det Landsting som har flest tvångsvårdade folk, vilket ju väcker en massa buskis tankar hos en tok som mig *ler sött* Jag Håller med Per Axel Karlsson, som är chef på Öjebyns Rättspsyk om att tvångsvård är viktigt och räddar livet på många som inte skulle klara sig ute under perioder av psykisk sjukdom. Däremot undrar jag hur han menar då han säger att tvång är nödvändigt när en person inte vet vad som är bäst för sig själv? Det låter nästan som att han omyndigförklarar personer på psyk alternativt anser folk som icke tillräkneliga, vilket är två uttryck som inte längre finns i juridiken..Folk omyndigförklaras inte och ingen anses ju otillräknelig i juridisk mening, ska då en doktor avgöra vem som är det? Om delade meningar råder drar alltid patienten det korta stråt, och det är säkert en bra sak i sig..Däremot låter det som Per Anders har samma inställning som många andra.."Du är sjuk så dig lyssnar vi inte på", och den inställningen är nog en av de stora faktorerna till att psykiatrin har så mkt problem..

Nu kan det ju vara så att jag läser in negativa saker i texten, pga mina egna erfarenheter av Läkare, psykologer och alla dessa bedömningar som alltid ska göras..Jag har i fem års tid undrat varför man aldrig kan tala förutsättningslöst med en psykolog och varför allt ska delas in i diagnoser? Personlighetsstörningar slängs ut till höger och vänster inom psykiatrin, allt enligt godtycke, oavsett om du som vetenskapen säger har visat tidiga tecken eller ej (från barndom och tidiga tonår). Enligt Mats Dernevik kan man tydligen vakna upp en dag när man är 24 och vara personlighetsstörd.. Oavsett vad tester visar. Något som måste vara unikt för honom, men han är ju bäst på det han gör..*yaaa right*...Ingen har efter Dernevik köpt diagnosen och den är väl typ borttagen nu...Eller som det heter på Hispaspråk "så finns inga tecken på störning"...vilket för oss vanligt dödliga betyder att den inte finns..


Kommentarer
Postat av: Lilla My

Jag anser att Per Axel i regel är vettig, duktig läkare och empatisk. Obs, i regel.



När en människa måste omhändertas för sitt eget bästa så tycker inte jag att man omyndigförklarar personen ifråga.

Vissa patienter som kommer in och inte vet vad som är upp eller ned, vill suicidera eller skada andra behöver detta beslut, lpt och kanske som första åtgärd, tvångsmedicinering.



Vi har flera flickor just nu med uppskurna handleder, intox på diverse..Är man då medveten om vad som är bäst för en? Nej, anser jag.

Unga flickor, -86 och uppåt, -88, 90 etc.



Skall man då tycka att patienten ifråga är kapabel att bestämma själv och fri att gå när som helst?

Nej, jag skulle då inte vilja öppna dörren för en så olycklig flicka!!



Annat exempel: en stor (jätte) patient, arg som ett bi, våldsam, skallar och slår personalen, brutna armar mm.

Patienten är i vanliga fall lite lättprovocerad men i mina ögon en go människa. Vi har det roligt, han och jag!

Han mår pest när han är som värst, han vill inte vara så extremt sjuk, han accepterar tvångsmedicinering...öööh...paradox. Hur som haver så säger han i efterhand att det var bra. Varje gång.

En annan kvinna vet hur dålig hon kan bli och har ett avtal med oss om att hon vill bli bältad när stormen kommer över henne. Nån timme och så är det bra.

Obs, HON har bett om detta när hon mår hyfsat.





Hoppas min text är ok, hinner ej korrekturläsa...

2008-11-01 @ 12:02:04
Postat av: Lilla My

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4146056



Känner henne via jobbet, fruktanssvärt att hon bara är 17 år!!! Och har hamnat i denna situation.







Ha en bra dag

2008-11-10 @ 12:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0