Salomonisk

I kväll har varit en kväll i stilla kontemplation...Jag har funderat mycket på min situation idag då ytterligare ett avslag kom på min läkares begäran om utskrivning, fick ingen motivering, de ansåg inte ens att en utredning behövdes trots att rätten sakkunniga ganska uppenbart antingen missuppfattat min diagnos alternativt inte brytt sig om att sätta sig in i den då det inte är politiskt gångbart att skriva ut folk nu..Jag har nämnt innan hur det fungerar med det där...Det jag kan ställa mig frågande till är hur en domstol som ska säkerställa landets rättsäkerhet, kan ta ett beslut, när en läkare som känner mig säger en sak, och en som inte känner mig säger en annan (även om han erkände att jag var frisk) utan att ens kalla in ett yttrande från rättsliga rådet, då skälet för domslutet inte var nånting juridiskt giltigt...

Jag är skyldig till mitt brott och jag accepterar att sitta här, det är inte det som är min synpunkt, däremot undrar jag vad som hände med lagen och vad som hände med bindeln på moder justitia? Har den halkat av? Eller har den tagits av medvetet? Finns likhet inför lagen längre? Jag vet ärligt talat inte om människor är lika inför lagen idag..

Folk låser in sig själva i skyddskomplex med lägenheter och vakter, för att de skräms av människor..Är folk verkligen så paranoida? Jag begär egentligen inte mer än en rättvis bedömning av rätten, alternativt att de åtminstånde tar mig och framför allt min läkares kompetens på så stort allvar att de iaf kan tillsätta en utredning, via socialstyrelsens rättsliga råd eller om det finns nån annan som gör dem..Hade jag haft en massa pengar kunde jag kallat in egna experter och betalat själv, tyvärr är jag inte rik eller längre en aktad medborgare så jag antar att min rätt i samhället tog slut i och med min tingsrättsdom vann lagakraft...

Om en domstol godtar ett åklagarresonemang som säger att jag var i så dåligt psykiskt skick för snart fem år sedan jag dömdes att jag inte kan anses vara frisk nu". Då måste de ju underkänna svensk psykiatri och jämställa alla som engång varit sjuka med kroniker och "behandlingsresistenta" och hävda att nästan fem år på psyket gör varken från eller till för en patient...Vad är vitsen med vård då? Vad är vitsen med att lägga miljarder på psykiatri och forskning om man inte godtar vetenskapen och dess experter? Kan man som Lekman piska en läkare på fingrarna och säga "Nej..jag tror att du har fel.."

Min läkare skrev för en tid sedan att jag hade "en närmast Salomonisk framtoning" och det är ett mycket fint omdöme, antagligen det finaste jag fått någonsin...Salomonisk används ju ofta i diskussioner om djup vishet, psykologisk insikt och rättvisa, min förhoppning är att domstolar, jurister, läkare, sakkunniga och gemene man skulle kunna se saker och ting ur Salomonisk perspektiv....

Oh well..Kampen fortsätter!

Kommentarer
Postat av: Christina

Vi kan nog alla enas om att likhet inför lagen är ett begrepp, som inte existerar. Vad gäller utskrivning från rättspsykiatriska kliniker har man uppenbarligen från rättsligt håll en stipulerad tid som inte får underskridas. Överskridas är helt ok dock. Ett stort misslyckande efter att sup infördes då ju jurister och nämndemän aldrig varit kända för insikt utan endast gått på egna moraliska åsikter. Fru Justicia är blind....hon ser inte det mest uppenbara....nämligen att det som idag styr är pöbelns rop om strängare straff.Lagen lämnas därhän för att tillfredsställa alla dessa oinsatta hyenor. Tror det är dags att ändra förfaringssätt eftersom kunskap är det som saknas bland rättens ledamöter. Det räcker att göra en koll på olika länsrätter i landet för att se att de inte har en gemensam lag de förhåller sig till. Dags att lämna makten till läkare och övrig personal.

2008-10-25 @ 11:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0