Blinka Blinka Blinka; Lika inför lagen?



Nu är det väl mer eller mindre konstaterat att den grundlagsskyddade rättigheten att alla ska vara lika inför lagen inte längre gäller. Sverige går från klarhet till klarhet på den fronten. Stefan Sundström sa en gång i tv att "sann facism var att slicka uppåt och sparka nedåt" och så är det ju helt klart i detta landet nu.. Enligt grundlagen och Europakonventionen för de Mänskliga rättigheterna står det att det enda straffet som skall läggas på en lagförbrytare är frihetsberövande och att inget annat straff får åläggas utöver det, vilket för mig in på dagens smålandspost upplaga, där Landstinget i Kronoberg godkänner Rättspsyks olagliga mobiltelefon-förbud..På grund av att patienter missköter dem och att de är till men för vården, samt att arbetsmiljön blir lidande av den..hur arbetsmiljön blir lidande har jag aldrig förstått, jag har även bara hört en personal som har haft ont av att vi patienter haft mobiler och det var mer en personlig åsikt än arbetsmiljö...Nån sa att det kan störa om mobiler ringer mycket på en avdelning, vilket jag aldrig uppfattat som ett problem, snarare då  de konstanta larmtest som genomförs då det kan tjuta i typ 120 decibel en helförmiddag, ett skärande tjut så att det inte går att vistas på avdelningen..Fast det är så klart helt okay både ur vård och arbetsmiljö synpunkt..

Visst är det så att ett fåtal personer missbrukat mobilerna när det var tillåtna, men kollektiva bestraffningar är faktiskt inte tillåtet i lagen och vad jag vet står ingen annan än Kungen över rikets lagar, Kungen och tydligen Rättspsyk i Växjö då.. Jag blir snudd på fysiskt illamående då jag vet att detta handlar enbart om att dra in pengar till Kliniken från Kriminalvården som betalar 2-3 gånger så mkt för sina interner här än vad landstingen gör, men ledningen har inte ens ryggrad nog att stå för det...Detta är illa..riktigt illa att man som landstingsledning ger klartecken till ett systematiskt lagbrytande, gentemot människor som ingen bryr sig om, de som i samhällets ögon står lägst i hierarkin. Vad är nästa steg? Låsa in människor utan rättegångar? låsa in människor för deras åsikter eller sexuella läggning? Jag behöver säkert inte påpeka att alla facism-regimer börjar lite lätt med att bryta "smålagar" och sedan eskalera..

Det är ju även modigt av klinikledningen att låta personalen på avdelningarna som inte har med besluten att göra få ta skiten för detta...Jag skulle vilja se Landstingsledningen och klinikledningen själva gå ner på en avdelning och plocka ifrån patienterna sina rättmätiga ägodelar..Detta beslut, rätt eller fel i pöbelns ögon är ett egenmäktigt förfarande och ett överlagt och systematiskt övergrepp mot sjuka människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0