Lite Bilder från området...


Kameran är kanske inte den bästa, men så här ser det ut..

   

området är ju onekligen ganska vackert, och det är en hel del personer som går förbi här med sina hundar etc, en del joggar förbi..nu för tiden kommer en del och tittar på den vackra gula muren med..

Jag har varit jättetrött idag, antagligen påverkas jag av vädret, eller så kanske jag börjar bli gammal nu. Det är lite stiltje här nu då min Ansvarige Läkare är på semester, men förhoppningsvis rullar det igång lite sen..Jag har fått lite mail där man undrar hur jag kan skriva att jag är frisk och färdigvårdad och ändå sitter kvar på Hispan, och det svaret är ganska enkelt. Tyvärr följs inte lagen som den är skriven, det står klart och tydligt att man ska släppas på frifot då man är frisk, vilket min doktor även har ansökt om att Länsrätten ska göra. Länsrätten har dock en sakkunnig läkare som sitter och får tusentals kronor per dag för att granska om den ansvarige läkaren "har gjort rätt" bedömning, detta för att rätten ska kunna göra en rättvis bedömning alt att man som patient ska kunna få en "second opinion"..Tyvärr fungerar inte systemet som det ska, sakkunniga läkare sitter opålästa och säger saker mer från personliga värderingar än fakta. Sakkunnig nu senast då jag var i rätten angående utskrivning, sa att jag inte kunde skrivas ut ifall jag inte hade medicinering. Något alla läkare jag stött på under åren har sagt att jag inte behöver, även han själv sa i april 2007 att "det var av yttersta vikt" att jag blev av med mina mediciner innan jag skrevs ut och att jag på grund av medicineringen jag hade, behövde fortsatt vård, nu har jag varit fri från psykofarmaka i ett år och anses frisk, nu vände han på steken och sa att jag inte kunde skrivas ut utan mediciner. Jag yrkade då på att Rätten skulle inkalla ett yttrande från Socialstyrelsens rättsliga råd, men det tyckte inte rätten var nödvändigt utan det beslutade om fortsatt vård, fastän även sakkunnige på en direkt fråga erkände att jag idag var frisk.... Moment 22 eller bara ett tecken på landets rättssäkerhet?

Kommentarer
Postat av: Christina

Tyvärr har "den stora allmänhetens" uppfattningar och fördömande tagit över även i rättsliga sammanhang. Vad som förvånar är den ständigt återkommande frågan "tänk om det varit du eller din familj som utsatts för våld." Då anses det mest normalt att önska livet ur förövaren?? Varför tänker människor inte på att vi alla kan drabbas av psykisk sjukdom och kanske inte skall slå oss för bröstet och anse oss oförvitliga.Till de stora frågorna kommer också, varför ökar människors fördömande ju längre från brottet de kommer?Som en klok människa sa, "man måste lära sig skillnaden mellan mad och bad".

2008-10-14 @ 07:38:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0