Nydömd på Hispan

Fick en fråga på mailen, om hur det är att vara nyintagen på Rättspsyk; Ofta har man nog börjat dagen med en ganska lång transport då de flesta som döms till vård hamnar på någon av regionklinikern, Karsudden, Vadstena, Växjö, Sundsvall, Säter eller Värnersborg. Och med tanke på att de flesta stora psykundersökningar görs i Göteborg eller Stockholm så kan ju en del resor bli mycket långa, sällan är man ju helt kry när man åker transporten. I mitt fall skulle jag åka en ganska lång resa och fick för mig att vi var tvugna att stanna och fika efter vägen eller iaf använda toalett etc..ojojoj så fel jag hade. Jag vet ju idag att den tanken var befängd, men som sjuk tyckte jag att den var helt logisk.. Jag kom iaf efter många timmar i en bil från Transporttjänst (TPT) till kliniken och fick då gå in i ett rum, där jag fick klä av mig mina kläder och byta till egna kläder visserligen, men det var pga att jag inte haft någon missbruksproblematik i livet och dessutom inte levt ett kriminellt liv. Sen fick jag komma in på en s.k intags / Observationsavdelning, där var jag från Torsdag till Måndag då jag fick flytta till en normalavdelning då jag ansågs klara det..Men under de dagar jag var på intaget så var det en del samtal och information från läkare och kontakt personer, samt att de patienter som var där berättade hur "det fungerade" lite snabbt. Även en hälsocheck genomfördes med blodprover, blodtryck, urinprover samt de där testen då de slår en liten hammare på lederna samt trycker en på magen och lyssnar på hjärta och lungor.

På intaget är det dessutom väldigt spartanskt inrett (oftast) och man får inte ha speciellt mkt saker på rummet, nästan ingenting mer än en eventuell bok och ett mindre antal klädesplagg. Det som nydömda ofta tycker är jobbigt är tiden innan man kommer igång med aktiviteter och får börja gå ut..Pga av mina depressiva problem fick jag komma igång med allt sånt väldigt snabbt då det ansågs viktigt att jag inte blev liggande i sängen, så några veckor efter domen vunnit laga kraft fick jag gå ut med en personal, och läkaren hade ordinerat mini-golf, ett tveksamt nöje, som jag hatade varenda minut av, fast ofta prommenerade vi bara runt området..Många får vänta bra mycket längre än mig innan de får gå ut, ibland upp till flera år beroende på klinik, sen får man ju oftast börja gå ut med mer än en personal och sedan arbeta sig uppått fram till egen frigång på området, vilket betyder att du med Länsrättens medgivande får vistas en tidsbegränsad period på området, oftast får läkaren en s.k delegation då han får bestämma hur länge patienten får gå ut. Sedan ökas det på allt eftersom med stadspermissioner och hempermissioner etc. I olika takt, pga behov samt det allmänna rättsmedvetandet.. Har det hänt saker i samhället som uppmärksammade vaninnesdåd etc drar länsrätterna öronen sig iaf ett tag..

Sista steget är en s.k kallad långtidspermission, som är minst 6 månader och sköter man det kan man få 6 månader till, sen ska du enligt lag friges helt, men det funkar lite sådär med det då många är ute många år på permission.


Kommentarer
Postat av: Jacqueline

intressant läsning.

tror det är fler med mig som är nyfikna på varför du blev dömd från början, då du åtminstånde i denna bloggen inte framstår som en våldsbenägen psykopat.

2008-11-03 @ 18:45:29
URL: http://luppbrittaaset.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0