Onsdag...

En skön dag på hispan, vädret är skönt. Lite små kyligt men ändå fint på nått sätt. Som varje onsdag var det idag safari och vi var nere på Växjö-savannen och åt god mat och gick runt och strosade lite. Det är lite kul faktiskt..
På avdelningen kom det för någon vecka sedan in en enorm fladdermus, alltså den var som en mindre skata nästan, enorm för att vara fladdermus, och det råder nästan en mindre Fladdermus-fobi på Hispan nu..iaf hos en del personal  (You know who you are :D ) Och det är rätt kul att driva med dem om det. Fladdermusen var väl antagligen den räddaste av oss, men den var liten, elak och rätt äcklig om jag ska vara ärlig...Inget man vill vakna av på natten...

I media är det ganska lugnt. Man märker att opinionen i landet vill att "Rödebypappan" ska frikännas annars skulle det vara hätska diskussioner i media idag då han inte häktades och antagligen inte döms för varken mord eller dråp..Nått kan jag tänka mig att han eventuellt döms för, men då träder väl den nya lagen in som röstades igenom som gäller från och med 1a september och han får väl eventuellt vård i öppenvården och slipper frihetsberövandet. Det kan jag tänka mig, även om jag ställer mig frågande till ifall man egentligen kan anses ha ett uppsåt i en handling där man i sin värld "försvarar sitt hem och sin familj" och det råder det ju ingen tveksamheter om att det var så i detta fallet,  annars hade Pappan suttit häktad så det sjunger om det. Fast det är klart att han gick över gränsen ordentligt när han skjöt, men kriminellt uppsåt? Det tror jag inte..

Något jag dock inte fattar är hur Tingsrätten i Blekinge kunde ge ett mildrare straff pga "Kultur krock"? 

"Emellertid måste det i det här målet beaktas att det i viss mån handlar om "kulturkrock". XX (mannen) har tagit kontakt och på ett närmast brutalt jordnära sätt klargjort sin avsikter med kontakten. YY (kvinnan)  - å sin sida  - har till en början med sin kulturella bakgrund uppenbarligen inte förmått att till XX tillräckligt tydligt förmedla att hon avvisade hans inviter."

Kvinnan ska alltså pga sitt asiatiska ursprung inte anses ha avvisat mannen tillräckligt hårt, pga sin Kultur? Jag kan rent personligt tycka att om en kvinna ber en man sluta ringa, så ska han respektera det oavsett om kvinnan i fråga är asiatisk eller inte...Läs artikeln här. En fråga som dyker upp är om man ska kunna hävda kulturkrock i heders relaterat våld med? Nu var det kanske en dum jämförelse ,men tanken sökte sig dit..Dumt uttryckt utav Rätten var det likt förbannat..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0