SÖNDAG-Löven faller och svensk psykiatri faller den med..



Tyvärr blev dagens planerade Helikopterresa till Brasilien inställd då hästarna inte sprang som jag ville igår heller, men jag hoppas att det är en fråga om när och inte om *yaaa riight* Vädret har idag varit strålande och även om det är lite bett i luften och löven faller ner så är det vackert...Hösten har så mkt vackra färger..Jag förundras mer och mer över politiken i världen och undrar varför man ska behöva nästan 5 miljarder för att kunna väljas till President i USA, handlar det om politik då? Eller handlar det om att ha en väloljad propaganda maskin som gör allt för att den egna kandidaten ska se bättre ut än den onda motståndaren...Jag undrar också när världspolitiken övergick till att bli en del av underhållningsbranchen? Det är väl visserligen bra om politiken blir kul istället för den muntra stämningen som tycks råda i Sveriges Riksdag där folk hellre sover eller stickar strumpor än att delta i debatten...Man kan undra när de politiska showerna kommer till Sverige? Kanske när Sverige blir en republik i framtiden då landet inser hur förlegat det är med ett Kungahus utan makt...

Såg en dokumentär på SVT för ett tag sedan om Berny Pålsson, författarinnan till "Vinklippt Ängel" och uppföljaren "Känn Pulsen slå", två böcker som handlar om hennes resa genom missbruk och psykisk sjukdom. Hon är verkligen fantastisk på att skriva även om jag kan tycka att det glamoriserar självskade beteendet hon levt med iallafall i den första boken. Det som slog mig då jag såg dokumentären var hur jävla dåligt psykiatri i landet fungerar. Man såg hur Berny, en ung tjej med alla förutsättningar att lyckas i livet om hon får hjälp, febrilt söka hjälp hos psykiatrin men bara bollas fram och tillbaka och hur länge man får vänta på att få hjälp...Det är horribelt att man inte får hjälp omedelbart om man behöver det..man ska inte behöva vänta månader ibland år på att få hjälp med att komma på fötter igen...

Den dolumentären visade tycker jag att svensk allmänpsykiatrisk verksamhet är i nån form av koma tillstånd där ingen kan / vill / vågar ta beslut i rädsla om att göra fel eller pga att verksamheten är ekonomiskt ansträngd som den är..Tvångsvårda folk som inte vill eller kanske rent av inte är i behov av är landet bra på, men hjälpa de som vill verkar inte vara ett prioriterat område..

Sen behöver vi inte gråta fler tårar för Thorleifs skull då de nu ligger på svenska albumlistans första plats för första gången....

Kommentarer
Postat av: jacqueline

lustigt att du tar upp berny. jag skrev ett surt blogginlägg om henne för inte så sådär jättelängesen.

jag kan inte hålla med dig om någonting i det du skriver om henne. jag har läst båda hennes böcker (tyvärr) och jag tycker inte alls hon är en bra författare. hon skriver i talspråk och efter en hel bok med "glitter", "blod" och "änglar" trodde jag ändå hon skulle ta sig samman :D ack vad fel jag hade.

visst kan jag hålla med om att svenska psykiatrin inte är den bästa. men berny har fått så extremt mycket resurser att jag tycker inte hon är berättigad att gnälla på psykiatrin för att de inte vet hur de ska hjälpa henne.



http://luppbrittaaset.blogspot.com/2008/10/livet-som-sjukpensionr.html

2008-10-20 @ 02:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0