Söndag..Vad kostar fisken?


Söndag, sitter och undrar hur många där ute som vaknar upp med ågren idag? Undrar hur många som gjorde saker igår de kommer hävda att de inte minns idag och framöver? Igår vann jag 30 kr på hästarna..eller vann och vann...jag satte ju 50 spänn så egentligen vart det väl ingen direkt vinst? Fast därom tvistar väl de lärde.. Jag har idag iaf gjort fisk för första gången, panerat och stekt.. Till detta gjorde jag sötpotatis, morötter samt palsternacka i ugnen med olivolja och lite kryddor, som vart jättegott...Fick lite tips och riktlinjer från en snubbe här som jag bett lära mig göra fisk rätter då jag inte är så bra på det...Han däremot är riktigt grym på det...

Hade igår en intressant diskussion med två patienter på kvällen om hur Länsrätten fungerar och hur de nya lagarna kommer att se ut, för oss som redan är dömda kommer den nya lagen inte betyda så mkt, och är i övrigt ganska udd-lös och krånglig. Dock läggs större betoning på att du inte ska låsas in mer än nödvändigt..Så öppna former som möjligt ska det vara.. Sverige är nog iaf det enda (eller ett av få länder) som låter politik styra sin rättspsykiatriska vård (även LPT), då politikerna i Länsrätten ju är färgade av sin politik, och jag förstår inte hur en såkallad demokrati kan ha människor inlåsta inom tvångsvård med hänvisning till att "de eventuellt skulle kunna bli sjuka igen" eller "eventuellt skulle kunna begå nya brott"...De motiveringarna strider något fruktansvärt mot de mänskliga rättigheter som sverige skrivit under på, det strider även mot alla konventioner så som Hawaii och Madrid-deklarationerna. Att ha någon inlåst för eventuella framtida handlingar, kan jag tycka påminner lite om gamla Sovjet..Nu bär det mig emot att egentligen kalla Sverige för demokrati, då Sverige som land inte lever upp till demokratiska värderingar eller de mänskliga rättigheterna..FNs utredare Paul Hunt har även han kritiserat Sverige för Landets tvångsvård och den rättsosäkerhet somvi har..

Det som man skulle vara inlåst i 3 år för i Sörmland, är man typ inlåst 6år för i Kronoberg och det hoppar runt rätt ordentligt då alla Regioner har nån fprm av egen praxis..Även om tidspraxis är regelvidrigt i psykiatrin så används den ändå..Alla som är inne i den här världen, såväl patienter som personal vet att så är fallet. Det tycks också vara en fördel om man har missbruks-problematik i botten och har varit inom psykiatrin i många år, då tycks det vara lättare att komma ut. Är man inte missbrukare så verkar länsrätter ha svårt att förstå vad man gör där och håller en hårdare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0