Big brother Bunker edition 2008




64 kameror är nu uppsatta på Växjö psyket enligt smålandsposten. Jag blir full i skratt utav motiveringen till dessa, då det ska vara utan risken för fritagningar. De senaste fritagningar jag känner till var 2005 då en praktikant rymde med en patiemt, den innan dess hörde jag gjordes utav en av läkarna (kvinnlig läkare som rymde med manlig patient), problemet med fritagningar är svårt att lösa med kameror om fritagaren (heter det så?) är betrodd med nycklar..jaja pengar kan ju inte saknas inom psykiatrin om man har råd att bygga en mur med elstängsel och kameror för typ 60 miljoner som jag hörde att det kostade (har inga belägg för den siffran)

Livet på en bunker är inte jättekul kan jag säga. Växjö bunkern är klassad som säkrare än Kumla anstalten och har höga murar vid rastgården med stängseltak över den, hur man nu tror att nån skulle komma in där eller upp för muren är för mig ett mysterium, men det är klart det ska ju vara lite skrämmande med...

Växjös A-enhet slog upp dörrarna 13 februari 2007(intaget var igång nåndag tidigare), jag fick då det tveksamma nöjet som första manliga patient få ett rum där, invid sjön trummens vackra strand. Tyvärr var utsikten endast en stor gul mur, men dock ett fräscht nytt rum.

Det bästa tiden på hela dagen brukade vara larmtesterna då ett skärande tjut i 120 decibel typ ekade i den slutna lokalen, personalen försökte tillsist dämpa ljudet med hjälp av en strumpa, men det funkade inte jättebra..

Jag var ensam större delen av min vistelse på bunkern då den inte helt var i bruk, sen kom en farbror som nyss dömts till Livstid för mord, vet inte vad han hade gjort men han mådde riktigt dåligt och med tanke på hans hälsa och ålder, samt straffpraxis så är det väl tveksamt om han lämnar KVV i livet...Jag tänker mycket på honom och undrar hur han har det...
Jag läser en del kommentarer på nätet om psykvård, där folk skriker på hårdare straff etc, som jag sagt innan är psykvården tidsmässigt längre i snitt än KVV straff, vet folk som suttit inlåsta 7-8 år för cykelstöld och försök till cykelstöld, en kille jag vet är väl inne på 10 år nu för att tagit med sig en hund ifrån konsum som inte var hans..jag kan tycka att det är ganska hårt överlag..

Jag tänker mycket på folk man träffat under åren, jag har träffat på många tragiska livsöden måste jag säga och man kan inte annat än bli berörd. Mycket kortspel blir det iaf på en bunker då personalen har behov utav aktivitet, så att de inte blir slappa. Jag tyckte om personalen på A-enheten, det var första gången sedan slutet på 2005 som jag blev bemött utav respekt och god omvårdnad, utan det hade bunker vistelsen varit avskyvärd och det är det jag menar med dynamisk säkerhet, kameror och murar hjälper inte ett skit om man inte har en bra relation intagen-personal... Kanske skulle miljonerna satsas på handledning och utbildning istället för kamerabevakning? Fast vad vet jag, jag är ju blott en patient och har inte en lön på 60 tusen i månaden. Har man en sådan inkomst tycks allt man säger vara sant..


Kommentarer
Postat av: stef

En del högre potentater skulle kanske behöva vara inlåst. Vi börjar med Beatrice Ask, Tomas Bodström, Lars Nyhlen.

2008-09-21 @ 09:34:03
Postat av: Linda_W

Intressant läsning! Sällan får man tillgång till sådana här perspektiv.

2008-09-21 @ 22:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0