Regeringens Nollvision?




Jag har alldeles för mkt tid över på dagarna vilket inte helt sällan resulterar i att svt24 är på min tv, där finns bla riksdagsdebatter och interpellationer etc, med våra högt ärade politiker och ministrar. Själva hjärntrusten i det svenska samhället om man får säga så. Vår folkhälsominister "whatshername" stod och pratade allvar för en tid sedan om självmord och hur regeringen var tvungna att jobba för en nollvision. Ingen ska ta sitt liv. Det första man lär sig i psykiatrin är att man inte ska sätta orimliga mål för att inte misslyckas för grovt, men hennes tanke är ju fin tycker jag. Att självmordstatistiken är så hög i detta land är ju verkligen ett bevis på hur samhället har misslyckats med att fånga upp sina sköraste individer...

Frågan är dock gällande arbetet med denna nollvision då regeringen:

Avvecklar psykiatrin, drar in på terapeuter och psykologer och dagverksamheter..
Idag får du nästan ingen vård om du inte begår ett brott.
Tar bort möjligheter till sjukskrivning "man kan ju ligga ner och arbeta"
Tar bort tryggheten i samhället, där man har kunnat ta en time-out om man behövt.


Och istället ersatt humaniteten med:

Kränkande inställningar; dvs sjuka är parasiter i samhället och ska bekämpas. Jag håller med om att man ska ha sysselsättning om man klarar av det, men alla gör inte det. Att tvinga en människa till saker den inte klarar av ökar stressen hos den personen och det ökar risken för självmord bara det..

På kliniker och fångvård har det länge varit ett problem med suicidbenägna patienter, och att bygga höga betongmurar med el och enorma grindar kommer inte göra den saken bättre. Man överlämnas ju till vård pga att man inte skulle klarat av ett liv i fängelse...strafftänkandet har gått överstyr och ersatt terapier med inlåsning och förvaring. Och det enda som skulle hjälpa detta problemet är så kallad "Dynamisk säkerhet", dvs bra relation mellan intagna och personal, så att de intagna känner förtroende och på så sätt kan fångas upp innan det är för sent. För lite drygt ett år sen hängde sig en patient som jag känner, inne på en klinik, trots att hon hade tillsyn..Personalen hade knackat på dörren och inte fått något svar och gick då därifrån, detta upprepades varpå en patient fattade oråd och försökte slå ner dörren, först då, när det var försent kopplade personalen att det hade hänt något.
Det blev väl  en Lex-Maria anmälan på detta antar jag, men som vanligt kommer det stå i resultatet "Inga åtgärder vidtas" och sen glöms allt bort och man låtsas som om  inget har hänt..

Dynamisk säkerhet är anledningen till att jag kan skriva detta idag, då jag fick en så bra kontakt med en person då jag var häktad att hon förstod att något inte stod rätt till, tack vara det kunde de avstyra att jag tog mitt liv, då var jag inte glad åt det hela..Idag är jag oerhört tacksam för att den personen såg mig och inte bara "en intagen". Jag fick "knall" dvs akut förflyttning till RPAV i Göteborg (Psykhäkte) och fick där ett så kallat extra-vak, det betyder för er som inte vet att det är en personal med ständig uppsikt på dig..De får aldrig släppa blicken från dig, t.om under toalett besök ska de vara med..Jag kan säga att det är skit jobbigt att ha nån som glor på en hela tiden när man inte vill annat än att ta sitt liv, men det är exakt det sm behövs i en sådan akutfas...men med alla nedskärningar i psykiatrin kommer sådant att inte alltid genomföras, istället kanske det blir tillsyn varje kvart o det fungerar inte..

Jag är idag frisk och glad åt att vara vid liv...Jag har behövt den här inlåsningen dessa år, tyvärr finns många i samhället som inte får den hjälpen och det leder till att ministerns nollvision inte fungerar..Men antagligen som så många andra politiska utspel är det väl ett spel för galleriet, så man stillar opinionen lite..Jag vill inte gå så långt som att kalla Svenska regeringen fascistoid, men gränsen mellan deras politik och fascismen är hårfin..

en kul bild om som säger en del om missnöjet med regeringen:
 


Kommentarer
Postat av: Stef

så sant så sant

2008-09-19 @ 10:55:03
Postat av: Libellule

Jo, visst har tiderna på avdelning präglat hela ens tillvaro, även efter att man blivit utskriven. Dock har jag lyckats hålla mig från rättspsyk än.

2008-09-19 @ 19:45:43
Postat av: Christina

En bra blog som skildrar verkligheten. Det har jag saknat. Keep on....

2008-09-19 @ 22:40:51
Postat av: Christina

Hon heter Maria Larsson.....KD.....

2008-09-20 @ 20:13:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0