Trähattar & Knickedicker, Dr Hjälplös

Trähattar och Knickedicker kommer att vara beskrivningar utav mindre roliga och mindre sympatiska människor jag mött under åren, framst personal. Kan inte säga att jag mött en otrevlig patient.



Del ett i detta segment är mannen, myten och trähatten Dr Hjälplös. Han heter ju inte så naturligtvis utan det var ett smeknamn som personalen på en avdelning där han var Patientansvarig Läkare på gett honom...Ett mindre smickrande smeknamn som man inte kan påstå annat än att det säger en hel del om honom..En del patienter hade ju också smeknamn på honom, Slottsherren bland annat som var mindre förtjust i denna märkliga individ.. Bristen på kommunikation mellan avdelningspersonal-läkare-patient förklarades utav en personal så som att de misstänkte att Dr Hjälplös inte riktigt hanterade språket.. Det han hade lärt sig säga var" Det är förtidigt" och den frasen användes flitigt. "Du är frisk och jag borde ansöka om utskrivning, men det är för tidigt" etc etc..En annan personal sa till mig och en nära anhörig att "Rättspsykiatrin är en soptipp för läkare", ett uttalande jag inte kan skriva under på, då jag idag har en alldeles fantastisk läkare, men på den kliniken där detta uttalande fälldes var det tveklöst sant..

Dr HJälplös hade ett kantigt, spetsigt och grått utseende och jag och min far kunde inte annat än att se bilden av en vakt på ett koncentrationsläger som marcherade fram och tillbaka då han spatserade mellan avdelningarna på klinikområdet...Men det är ett internt skämt, så säg det inte till någon. Nazist var han ju antagligen inte, men han kvalificeras absolut in i Kategorin "Trähattar & Knickedicker", för kompetent var han definitivt inte... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0