Ursäkta mig, kan du...

Dessa ord är nog de vanligaste ord som man som patient säger på en rättspsykiatrisk klinik, följt med orden "öppna så att jag kan hämta lakan", "Hämta en handduk" "hämta städsaker" etc etc. Patienter inkapaciteras till att inte ens kunna göra de mest basala saker själv, självklart finns det ju folk som inte ska ha tillgång till vissa saker, men allt behöver faktiskt inte vara inlåst. Till och med ta mjölk till kaffet kan ju innebära en hel process, med dörrar och suckande personal. Jag har hittills under mina 4 år och 6 månader som inlåst inte varit på en avdelning där folk inte skulle ha kunnat skött det mesta ensamma, vilket jag tror skulle vara bra i rehab syfte, istället plockas allt fram på begäran, utan inblandning utav patienter...Vissa dagar kan man ju dock ha "pedagogiska måltider" då några patienter hjälper till att laga mat eller baka..oftast handlar det om grillning på rastgården när det är sommar..

I övrigt finns folk som går år ut och år in utan att ens behöva prata om sina problem eller deltaga i någonform utav terapi..många slår bara dank. Och jag vägrar att tro på att inlåsning gör personer friska, iallafall inte utan stora ansträngningar. Jag är idag klassad som frisk och utan återfall i allvarlig brottslighet som de alltid ska bedöma i länsrätten oavsett om du är dömd för cykelstöld, bankrån eller mord. Men jag kan på rak arm säga att det inte är inlåsningen och terapeuter som gjort mig frisk utan kärleken från anhöriga och vänner som gett en orken att ta tag i mitt liv, främst från mina föräldrar. Men många har ingen som stöttar dem, och vissa har inte haft ett enda besök på åratal, och går kanske inte ut mer än nödvändigt och deltar inte i någon form utav terapi..hur kan man då bli frisk? Jag vet inte hur betongmurar ska hjälpa iallafall...

En  annan sak som stört mig är att du som sjuk ofta anses korkad, på grund av att du är patient så vet du således inte lika mycket som personal, där jag är nu är det inte den mentaliteten, men andra kliniker jag har varit på så har "man missförstått situationen" så fort man kritiserat något felaktigt personalen har gjort..Har träffat en massa patienter med riktigt skarpa intellekt, men väldigt få personal..

Vård "von oben" tror jag inte fungerar särskilt väl, då man för att kunna få en bra allians med människor måste se dem som jämlikar..Inte komma med "jag har en fin läkarutbildning, jag vet bäst" attityd...

Kommentarer
Postat av: Libellu

Haha...! Jodå, helt rätt! "Ursäkta, kan du..." Och detta efter att man snällt stått utanför dörren till expeditionen i ungefär en kvart för att vänta på "rätt" sorts personal, med rätt kvalifikation. För det går ju INTE för sig att undersköterskan hämtar en tablett åt en, och det blir INTE uppskattat om du ber sjuksköterskan om en ren handduk. Det är MYCKET man måste hålla koll på när man ligger inne. Men det är klart, nån sorts intellektuell utmaning behöver man kanske...//Libellule

2008-09-17 @ 15:06:00
Postat av: Helene/Dementia

Bra skrivet!!

2008-09-19 @ 17:13:15
URL: http://kontrolleradgalenskap.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0