Fredagkväll...Slappardag och frågan: Är det myteri på gång inom psyk..

<---hur denne man kan knyta skorna är snudd på ett mysterium


Jag undrar vad som är på gång i hispa världen, jag menar då inte bara kliniken utan landet som stort, det verkar som om allt fler säger upp sig på klinikerna, och öppenvårdsteamen säger upp sig på en del ställen har jag hört då den nya lagen innebär svårigheter för dem att jobba. Det talas om att det är "en uddlös" lag, missköter du dig i öppenvården får de inte låsa in dig, förutsatt att du inte visar tecken på sjukdom och kan bli lpt:ad.. Jag tycker mig även på hispan här märka att det är dålig stämning på avdelningar, dysmorfi mellan ledning och personal, och jag undrar hur det ska bli här, det talas i nom KVV om att de t.om ska förbjuda interner att lyssna på musik, och inför kvv det så kommer det ju bli så här då SSS-ledningen vill visa sig värdig att få vårda "de tunga kvv killarna" där pengarna finns...Förbjuda musik är det dummaste jag har hört..T.om på "deathrow" i USA ¨får de ha tv och mindre musikanläggningar, jag talar då om de anstalter som "Nyllet" tycks se upp till, såna som San Quentin och  Huntsville, och om de killarna där anses klara av sådana saker får vi nog anse att kåkfarare i Sverige kan klara det med..."Nyllet" tycks ha fått nån form av hybris alternativt har han inte fått nått på länge och tar således ut det på internerna...Jag tar åter till ett Stefan Sundström citat jag använt innan "sann fascism är att slicka uppåt och sparka nedåt"...känns det igen?

Självfallet kan det i enskilda fall vara befogat med ovanstående restriktioner, men inte generellt...Det är ju befängt att tro det. Jag undrar ibland hur kriminalvården och psykvården klarat sig i alla år utan elstängsel och larmbågar och murar och förbud mot ditten och datten...Nu kommer det bli så att det snart kommer koka över, början på det såg vi ju för nån vecka sedan på Norrtälje. Det är inte helt fel att citera den vise personen som en gång skrev "Om man behandlar en person som en hammare, så tenderar han att behandla sin omgivning som spik"..Jag kan inte nog betona vikten av den dynamiska säkerheten...Murar bygger bara in problemen och det är ju faktiskt "ut" som alla inlåsta en gång ska komma (med ett fåtal undantag)

 <-- Jag önskar att fler personer hade civilkurage och vågade kritisera osunda verksamheter och idiotiska beslut... "vi får ju inte strejka" säger folk, och det är jag fullt medveten om att man inte får, men det fick de ju inte i ådalen 1931 heller... Mannen på bilden heter Lars-Åke Pettersson och vartidigare chef för kronobergshäktet, och han sa upp sig i protest mot KVV-beslut. Läs artikeln här   Folk som i det tysta protesterar har jag inte mkt respekt för i denna frågan, kan man inte säga saker högt och stå för det (och ta konsekvenserna) ska man inte heller klaga i det tysta.

Som dömd brottsling kan jag inte och tänker inte göra annat än att ta mitt straff och sitta inlåst tills rätten anser att jag tagit ansvar nog för mina handlingar och släpper mig fri...Men som intagen har man grundlagsskyddade rättigheter (med grund i FNs mänskliga rättigheter) och de säger att inget annat straff utöver frihetsberövandet får ges en dömd person, och det ser vi ju hur allvarligt landet tar på grundlagen och FNs lagar. En av cheferna här sa t.om rakt ut till mig att han (och ledningen) ansåg att deras regler stod över grundlagen..Det tycker jag är en skrämmande inställning, rent ut sagt kränkande... Vi som överlämnats till vård är inte ens dömda enligt juridiken, utan överlämnade till vård efter ha ansetts för sjuka för att kunna ansvara för våra handlingar..Men det är ju en helt annan diskussion..

Att ha USA som förebild för fångvård och rehabilitering är ju egentligen helt sjukt då anstaltsklimatet i USA fylls av mord, våld, våldtäckter, droger etc etc...och folk skjuter hellre polisen och vittnen för att undgå straff för att det är så hårt på kåkarna, vad man dock inte kunnat påvisa är att den hårda miljön skulle verka avskräckande..Snarare kommer folk ut efter avtjänat straff som känslokalla robotar, som gör vad som helst för att inte hamna tillbaka...Även om det innefattar en shootout med polisen, gisslantaganden och andra sätt att komma undan...Den enda frågan jag får då är om vi (du och jag) verkligen vill ha ett sånt samhälle?


Lite om psykiatrin i Växjö..


Smålandsposten

Sen ska LT-Kronoberg spara pengar och då får deras personal betala parkeringsavgifter...*ler sött* ni kanske inte skulle byggt den där svaga muren för alla miljonerna..Men det är klart..Utan murar skulle ju folk kunna få för sig att det inte var en av landets hårdaste psyk-kliniker redan..jaja...Bortkastade pengar, men det var ju inte mina. Eller det var det ju faktiskt eftersom även vi på hispan betalar skatt...

Hursomhaver är det skönt med fredag igen..Jag mår gott och nu är det bara knappt 7 dagar kvar till Dagen D *ler sött*

Ha en fin kväll kära läsare!


Kommentarer
Postat av: Christina

Den vise person du hänvisar till är Maslow....."om det enda verktyg man äger är en hammare, tenderar man behandla varje föremål som vore det en spik" Och så är det....undrar bara varför alla verktygslådore blir mer och mer innehållsfattiga. För att arbeta med människor bör man istället se till att man ideligen uppdaterar sin verktygslåda och lär sig använda den. Det viktigaste verktyget torde vara man själv.

2008-11-07 @ 23:12:21
Postat av: Lilla My

7 dagar...?!

Oj oj, så spännande!

Hur känns det? Nervöst, roligt, stressande, härligt?

Kanske allt i en klump.

Vad händer sedan?

Tusen frågor, jag vet.



Jag tänker på liknande ibland när någon av våra patienter blir utskrivna, ja inte riktigt, men får långpermission efter månaders vistelse hos oss. Hur det månne känns att klara sig på egen hand.

Ibland går det bra, oftast, ibland inte.



Apropå ett tidigare inlägg om hur personal bör bemöta och arbeta på en psykavdelning.

Jag fick igår lite råd+synpunkter, av chefen, om att jag inte skulle vara för vänlig, hålla mer distans. Tydligen är jag en utmärkt skötare men bör tänka på detta...

De flesta patienter letar upp mig så fort jag kommer, blir glada men vill oxå mkt. Inte så svårt att förstå tycker jag, man behöver kontakt och få prata, få värme och vänlighet; att vara på psyk är inte högsta vinsten.

Kan det vara så att jag kanske stjälper istället för att hjälpa?



Just nu känner jag mig lite förvirrad över detta. Vi har delat upp avdelningen i två sidor med två olika vårdlag, röd och blå.

Min åsikt är att vill en patient ha något, kaffe, saft, tvätta, ringa och liknande så fixar jag det. Oavsett "sida".

Andra däremot nekar t.ex saft om det är patient från fel sida; gå till röd personal...?!!



Korrekt? Inte i mina ögon!

Om någon här som läser detta, eller du PP, vill ge mig en åsikt vore jag tacksam



Hälsningar

Lilla My

2008-11-07 @ 23:22:47
Postat av: Lilla My

Parkeringsavgifter.....om så väl vore.

Jag får böter utanför mitt jobb, senast 500,-.

Ska jag parkera (var?) och jobba eller vända hem?

Motorvärmarplatser helt på andra sidan sjukhuset, 70,- pr arbetsdag...

2008-11-07 @ 23:27:05
Postat av: Snäll flicka

Ja du de är bra att du tar med detta om psyk i småland. När jag flyttade hit så hade bästa psykiatrin i landet sas de iaf. Jag har ju inte vart med om den än iaf och kommer nog aldrig att vara heller. Förstår att personal säger upp sig och att patienter, även jag får utstå ett kaos. Man kan bara hoppas på att nästa chef blir något vettigare än vad man kan påstå att nuvarande ÄR eller har varit... Ha de gott

2008-11-09 @ 18:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0