Lördag...

 <-- konversation på hispa


Idag har det varit en riktigt slapp dag...Förutom ett pass i gymmet, så har jag inte gjort mycket. Pratat i telefon, börjat skriva på en ny text, so far so good får jag säga. Har haft lite huvuddvärk idag, men jag misstänker att jag inte fått i mig tillräckligt med vatten de senaste dagarna och dessutom har bäljat i mig kaffe så det stått härliga till...kaffe är faan ett av de få nöjen man kan få på Hispan, kaffet sinar aldrig, det är som en stor outömlig källa av livselixir...Nu tog jag kanske i något, men gott är det. Jag hörde en gång att de någonstans i någon stad, i något land (kanske rent av sverige) på ett mentalsjukhus drog in kaffe under en längre tid för att se hur det skulle påverka hispafolket (jag antar att skötarna fick fortsatt förtroende med att dricka kaffe då det skulle ta hus i helvete om man tog kaffet från en skötare). Det knäppa med det testet var att de fann att VB-medicineringen (vid behov) med lugnande minskade drastiskt, då en massa patienter misstagit koffeinkick med ångest och genast tagit mediciner...Jag vet inte om det egentligen säger mer om VB-medicineringen på hispa eller kaffet, men jag antar att det bäljas kaffe där igen...Ingen hispa utan kaffe.

Sen vill jag applådera polisaspiranterna i Växjö för att under helgens tränings razzia fått ge 8 bilförare böter. Personligen kan jag tycka att de borde ha viktigare saker för sig, men det är bra att trafiken kollas, jag anser även att straffen för rattfylla borde bli hårdare. Kör du ihjäl någon eller skadar någon då du kör på fyllan borde du straffas som om det var ett uppsåtligt brott, få är ju så tokiga på fyllan att de inte vet vad de gör då de sätter sig bakom ratten. Jag har svårt att se förmildrande omständigheter i att full sätta sig bakom en ratt...Däremot kan jag hålla med en som kommenterade artikeln..Vad är läsvärdet i att polisaspiranter stoppar 8 fortkörare?  Journalistiken har verkligen sjunkit de senaste åren.

Med tanke på landstinsledningens inställning till Hispaklinikens lagbrott (mobiler etc) så måste ju landstingsdirektören med sina 87000 kr i månaden anses vara en av kronobergs bäst betalda brottslingar...Det borde vara kriminellt av ett landstins som går på knäna (i ett land som går på knäna) betala en direktör så mkt pengar..Men det är klart..Hade jag blivit erbjuden 87000 i månaden för lite möten och representationer så hade jag med tagit det jobbet. Det sjuka är att det är till sånt som våra skattepengar går till..För er som kommer protestera mot att jag skriver "våra skattepengar" då jag är inlåst, ska jag innan ni börjar säga att även hispafolk betalar skatt! Och dessutom vårdavgift, jag fattar inte konceptet med att tvångsvårda någon och dessutom kräva dem på pengar för det. Då de kräver en på pengar kallas det sjukvård, då vi på hispa hävdar våra rättigheter kallas det fängelse..Nog känns det lite förvirrande för en del av oss att de inte kan bestämma sig i vår kära ledning. Riksdag och regering har ju även de svårt att veta hur de ska göra. Det talas om lagar hit och dit, vilket inte kommer att påverka oss som redan är dömda och inlåsta, men som utgör ett moraliskt dilemm:

Man ska alltså dömas till fängelse även om man är sjuk, vilket är emot typ alla internationella konventioner, men då man ska införa ett nygammalt begrepp "Icke tillräknelig", dvs totalt skogstokig på ren svenska, så sjuk att du inte inser fullt ut vad du gör. Alltså att du begår ett brott i ett svårt psykotiskt tillstånd. Man kan ju vara sjuk och ändå veta vad man gör anser många. Visst är det säkert så, många vet nog vad de gör även i sin sjukdom... Problemet är dock att är du sjuk, och sedan blir frisk är du inte samma person, tillräknelig eller ej. Alla med någon psykiskt sjuk i familjen kan vittna om hur stor skillnad det kan vara på sjuk och frisk, tillräknelig eller ej. Den friske ska alltså dömas för något den sjuke gör, trots att den friske inte varit den som i berått mod gjort brottet... Nu låter det antagligen som värsta personlighetsklyvningen, men så är ju inte fallet...Oavsett psykisk eller fysisk sjukdom är man inte i samma tillstånd som frisk...Icke tillräknelig ska enligt lagförslaget innebära att man går helt fri från straffansvar då man pga psykiska tillståndet inte kan anses ha haft ett medvetet uppsåt...Det lär ju bli ett satans liv om det med då folk kommer anses "icke tillräkneliga" även efter vansinnesdåd i framtiden...Då kommer väl regeringen tillsätta nya utredningar och lägga nya lagförslag för att tysta pöbeln..

Jag anser att psykiatrisk vård ska vara som den är, det är inte fel på lagen, utan på tolkningen av den. Det ska inte vara en Länsrätt bestående av Lekmän som ska bedöma om nån är frisk eller sjuk, det ska vara en doktors jobb, gärna ett flertal läkare i nått råd som tar beslutet om friförmåner och frisläppande. Men Lekmän har inte med sjukvård att göra så länge de inte städar sjukhusen eller kör varor till dem. Bedömningar och beslut skall tas av utbildad vårdpersonal... Jag vill inte att en jurist / politiker ska avgöra om jag är frisk, lika lite som jag vill att samme person ska flyga ett charterplan utomlands...Just dont make sense

Det är ett moraliskt dilemma...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0