Återigen Fredag..

Fredag morgon, pigg efter en god natts sömn, jag gick igår och la mig tidigt och vaknade vid 07:15 av mig själv. Det hör inte till vanligheterna...Jag är icke vän av tidiga morgnar i vanliga fall...Jag började som vanligt dagen med att läsa nyheterna, de skriver idag om e fd SSS patient som misstänks för ett brott i blekinge, de kommer väl fler artiklar om hur man inte ska kunna släppa psykiskt sjuka lagöverträdare, men i detta fall tycks väl Socialstyrelsens statistik om att inga återfall i våldsbrott som inte har varit drogrelaterade hålla...Kanske borde media istället koncentrera sig på antalet brott som begås av drog / alkoholpåverkade personer istället för att skriva att de nångång i livet varit mentalpatient. Psykiskt sjuka är inte speciellt brottsbenägna om man ser till antalet domar iaf. Varje år är det över 100.000 domar om man räknar in alla påföljder, ca 240-280 personer överlämnas till Rättspsykiatrisk vård...vad blir det i procent räknat? typ 0,2 promille eller något va? Rätta mig gärna om jag har fel matematik är inte min starka sida...

Sen slår Aftonbladet upp en stor rubrik om att psykdömda får permission, självklart måste de ju dramatisera det hela och använa rubriken "Mördare på frifot", det är oerhört svårt att få igenom permissioner när man är dömd till vård, folk kan anses friska och färdigvårdade i åratal utan att få en tillstymmelse till friförmån, och med tanke på att nästan alla som återfaller i brott under eller efter RPV är drogpåverkade, så borde betoningen i detta läggas på att missbrukare p permission ifrån hispan borde få vårdkontakter gällande sitt missbruk... Nån borde säga till Aftonbladets rubriksättare att han borde ta en valium eller nått och sluta skrämma upp folk i samhället.

Ha en bra dag och läs gärna mer ikväll då jag skrivit mer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0