Hänger inte med riktigt...

I media står det idag "Alkoholexperten kan fälla Rödebypappan".. Mannen där blev alltså friad, rätten sa i media att målet skulle avskrivas "Då inget brott har begåtts". Nu ska alltså en expert vittna om att Mannen var full vid gärningen, skulle det innebära att det är en kriminell handling att vara full i sitt hem och försvara sin familj? Tingsrätten gav ju honom rätt, han hade rätten på sin sida i det läget, skulle det ändras om han var berusad i sitt eget hem? Sedan jämför media fallet med Mattias Flink i falun som i ett liknande tillstånd skjöt ihjäl 7 personer..Jag måste erkänna att jag ser inte kopplingen mellan att gå ut med ett automatvapen på stan en kväll och slumpmässigt skjuta människor och att i sitt hem skjuta någon som inkräktar och hotar ens familj och har gjort så en längre tid? Ser inte kopplingen. Självklart anser jag att Rödebypappan gick över gränsen då han skjöt killarna där nere, men kan man anses ha ett kriminellt uppsåt i det läget? Tingsrätten tyckte inte det, och jag har svårt att se ett uppsåt i det läget, släng in en psykiskstörning i mixen där så fattar jag tingsrättens friande dom...Själv säger jag varken bu eller bä åt detta fallet, jag var inte där och upplevde frustrationen och skräcken både den utsatta familjen kände, sedan även grabbarna som beskjöts... Däremot så tjatar alltid svenskar om att rättskipningen i Sverige skulle vara mer som i USA, och där skulle "Rödebypappan" aldrig ha häktats än mindre ställts till svars för handlingen...Juridiken kommer självklart att ha sin gång i detta, men att Kriminalisera alkoholdrickande i sitt hem då kan vi lika gärna skriva en stor skylt med texten "Arbeit Macht Frei" och sätta över våra domstolar för då är vi ute och cyklar.

Kommentarer
Postat av: stef

så sant. Meida styr

2008-10-07 @ 22:06:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0