Dokument Inifrån

 <-- Christer van der kwast; skyldig till tjänstefel??

Jag  tror inte att jag av ett tv program blivit så beklämd förut. Programmet handlade om Thomas Quick, som dömts till vård för 8 mord, han dömdes utan teknisk bevisning enbart på sina erkännanden som han gjorde i ett dels dåligt psykiskt skick samt ett kraftigt drog rus...När de läste upp hur mycket vid behovs medicin han fick så är det ett under att de fick något ur honom, jag har vid enstaka tillfälle fått kanske 5 mg stesolid och det har jag varit utslagen nästan ett dygn av, det hade han mångdubbelt dos av samt flertalet andra liknande lugnande benzo mediciner...Det gör mig även beklämd att en man som Christer van der Kwast så uppenbart har viljat göra sig ett namn som "mannen som fick europas värste seriemördare dömd", så uppenbart och genomskinligt att det är sjukt...Jag kan inte sitta och kalla Åklagaren sjuk, det har jag ju inga belägg för, men äregirig lär jag komma undan med att kalla honom, är han så äregirig att han skulle trampa ner de som kommer i hans väg är frågan? Och med facit i hand kan man nog konstatera att det nog är så... Det riktigt sjuka, som de inblandade i detta justitiemord borde bli åtalade för är att det går en massa mördare ute i samhället som inte fått stå till svars för sina gärningar...Kanske har de kommit undan då Thomas Quick dömts, eller kanske har de kommit undan pga att polisen inte hittat nog med spår, det troliga är väl iaf att Quick dömdes för brotten "i brist på annan gärningsman". Jag tyckte att det framkom med tydlighet att van der kwast och utredningsledaren fick Quick att säga rätt saker genom att ge honom informationen, även med vad jag skulle kalla bevismanipulering...

Jag kan inte sitta här och säga varken bu eller bä gällande Quicks skuld i dessa brotten, men det är ju något som inte stämmer när man ser hur många som:

1. I frågasätter domarna (Typ GW Persson och Pelle svensson etc)
2. Har gjort en karriär på dessa domar (Åklagaren etc)

Det är sjukt i mina ögon och dessa utredningar måste ju öppnas igen, inte av samma folk som innan då dessa måste anses jäviga nu då de tycks ha schabblat ordentligt....

Jag tycker att Quick som verkar samlad och resonabel i intervjun får in en poäng då han säger att han vill att folk ska få reda på att sverige inte är så rättsäkert som svenskar gärna vill tro och slår sig på bröstet för... Vi som sitter inlåsta, även om vi är korrekt dömda de flesta av oss vet att rättsäkerheten är dålig i landet, godtycklig är nog bästa ordet för svensk rättskipning, det som ger 2 år i Göteborg ger 5 år i stockholm och viseversa, det som ger tio år i Göteborg, ger livstid i Stockholm viseversa...Det behöver blåsa lite i de politiska topparna...Och jag undrar hur det blir då regeringen får igenom sitt lagförslag om att "tillräkneliga" brottslingar ska bli straffade med fängelse i stället för vård oavsett om de är allvarligt psykiskt sjuka..Är de då "icke tillräkneliga" så ska förövaren frias helt från straffansvar och skickas till allmänpsykiatrin..Inte nog med att allmänpsykiatrin är dåligt rustad för detta, om ens rustade alls, så skulle jag vilja se reaktionerna när folk som gör uppmärksammade "vaninnesdåd" går fria i domstol pga att de inte anses tillräkneliga, vilket de flesta som begår vaninnesbrott inte är..Kommer regeringen med samma slagdänga då? Vi får tillsätta en utredning...

Hannes Råstam har ju gjort bra program förr, men jag tycker att detta är ett viktigt program då de belyser rättsosäkerheten i landets domstolar och jag skulle vilja se en vidareutveckling på det där han granskar rättsosäkerheten för dömda i landets länsrätter (samt högre instanser)...

Länk till artikel i aftonbladet

Kommentarer
Postat av: Pippi

Vilket program var det? Tänkte om man kunde se på nätet. My har återuppstått som Pippi



Ha en bra dag!

2008-12-15 @ 07:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0