Måndag...

<--- är det sopat för Kwasten nu?

Dagen kom och nu är den nästan över. Förmiddagen inleddes soft med en skrivelse till Åklagarmyndigheten, där jag gjorde en begäran om överprövning på Åklagarens beslut om att lägga ner förundersökningen på kliniken, då jag pratade med honom i telefon om detta för att jag önskade en motivering antydde han att lagen var krånglig och det verkade jobbigt att ta i tu med problemet, jag förstår inte problemet med lagtolkningen då Sjukvårdslagen har företräde över arbetsmiljölagen (alltid) och lagen säger solklart att vi har rätt till modern kommunikationsutrustning, dvs mobiler, internet etc.. Jag kommer posta mitt brev är nedan, vilket jag antar är e offentlig handling och jag anser att det var ett ganska bra brev..


Till: Åklagarmyndigheten

Åklagarkammaren i Växjö

Box 516

35106 Växjö



På förekommen anledning känner jag mig manad att kräva en överprövning gällande Åklagare Christer Johanssons beslut i ärendet xxxxx-xxxx  gällande tjänstefel på Växjö Rättspsykiatriska Regionklinik, jag anser även att en överprövning på frågan om egenmäktigt förfarande som jag anmälde kliniken för borde göras. Jag fick inget besked om att förundersökningen gällande detta lagts ner, men jag anmälde det samtidigt som frågan om tjänstefel, kanske har det missats, men vid telefonkontakt med Åklagare Christer Johansson informerades jag om att alla förundrsökningar lagts ner gällande inskränkningar för mobiltelefoni.


I lagen om tvångsvård står klart och tydligt att patienter som tvångsvårdas har rätt att utan inskränkning inneha och nyttja All modern kommunikationsutrustning. Kanske är lagen förlegad idag med modern teknologi och den kan eventuellt behöva ses över i stort, men det ger inte kliniken rätt att bryta en lag som de inte anser är riktig. Man kan inte som myndighet eller privatperson välja vilka lagar som man vill följa, det skulle innebära en övergång till anarki och det tror jag ingen strävar efter. Kliniken här hävdar arbetsmiljöproblem, då de haft en (1) patient som de behövt inskränka i rätten att inneha mobiltelefon, detta i alla fall enligt socialstyrelsens tillsyn av rättspsykiatriska vården i södra Sverige, samtliga andra kliniker hade haft fler problem, men ansåg problemen vara ytterst små och såg ingen anledning till inskränkning. Oavsett finns det inte tillåtelse i lagen för kollektiva bestraffningar, ej heller inskränkningar i patienters rättssäkerhet. Som enligt lag ska stå högst. Sjukvårdslagen måste således stå över arbetsmiljölagen och därför måste detta beivras och tas upp av domstol. Kliniken hävdar även kriminalvårdslagen i sitt förbud vilket är ännu mer konstigt då detta defacto är en psykiatrisk klinik, inte ett fängelse.


Som samhälle betraktat måste man se till att lagen följs av alla, såväl myndigheter som privatpersoner och det är i detta fall viktigt med att markera att ingen står över lagen. Jag behöver självklart inte upplysa Åklagarmyndigheten om att Sverige som land undertecknat Deklarationen om Mänskliga rättigheter, där det uttryckligen står att "Inga andra restriktioner får läggas på en frihetsberövad person än själva frihetsberövandet".


Då varken Arbetsmiljölagen eller Kriminalvårdslagen är adekvata skäl till inskränkningarna som gjorts på kliniken, måste detta tas upp till domstol för prövning. Dels för att säkerställa rättssäkerheten, dels som markering på att ingen står över lagen. Hela cirkusen kring Rättspsykiatrin får inte bli ett politiskt media spel där lagen och rättigheter glöms bort till förmån för strafftänkande och politiska avancemang.

Jag tycker att min begäran blev ganska bra, jag är ju inte någon expert på juridik men dessa frågor får jag anse mig vara väl påläst om. Åklagare är ett udda släkte, Han i Växjö jag pratade var dock jättetrevlig och välkommnade en överprövning, undrar om Christer van der Kwast idag är lika sugen på att hans gamla fall tas upp igen? Jag har en känsla av att han inte har rent mjöl i påsen, vår kära kwast. Kanske får Kwasten sopa ut sig själv som den parodi på åklagare han tycks vara...Är Quick oskyldig, vilket de flesta på hispan tror, likaså de flesta experter, så är det en rättsskandal utan dess like och innebär väl i såfall att många fall blivit preskriberade och den riktige gärningsmannen går fri, om han inte döms för andra brott...Skandal. Jag förväntar mig att HD tar upp fallet, jag förväntar mig att Quick frikänns och jag förväntar mig att huvuden kommer rulla inom rättsväsendet, och många får avsked på grått papper.

Imorgon är det tisdag, då är det Länsrätt och sen ska det tvättas kläder på Hispan, sen på kvällen kommer min vän / stödperson på besök och det är ju alltid lika trevligt när han kommer o hälsar på. Jag får se till att fixa kaffebryggaren i kväll så han slipper det rävgift han fick förra gången. Jag har inhandlat ett rengöringsmedel för kaffebryggare, som jag får köra igenom bryggaren i kväll... *ler*


Kommentarer
Postat av: elina

ja, svensk rättspsykiatri. vad säger man? hamnade i sundsvall pga svårt självskadebeteende där jag först satt på intaget tre veckor (!) för att sedan flyttas över till en sk telefonrestriktiv avdelning. det kan gå illa när dom inte vet vad dom ska göra av en. och tvångshandskar. gud vet hur länge jag hade blivit kvar om jag inte slutat skada mej. det gör mej mörkrädd

2008-12-15 @ 21:11:57
URL: http://www.trasselflikka.blogspot.com
Postat av: Pippi

Bra skrivet tycker jag



Heja på dig :)

2008-12-16 @ 04:14:21
Postat av: Christina

Nya Kwastar sopa bäst..... så sade man då jag var barn....kanske gäller än....:)

2008-12-16 @ 13:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0