Torsdagens mentalbloggiatri...



Från DN : Äntligen har en en myndighetsperson tagit ett förnuftigt beslut..Curt Malmborg har valt att hoppa av som chef för försäkringskassan, svenska folket kan börja hoppas på att få en vettig chef nu kanske? Fast antagligen blir det väl som det mesta annat dvs ; same, same but diffrent..

Från DN Svenska regeringen har nu förhoppningar om att kunna införa hårdare straff på straffskalan, iallafall för grova brott. Jag som alla andra förstår ju varför, då ett straff ska ju de facto kännas av om det ska kallas straff..Jag tror ingen kommer avstå från att göra brott på grund av hårdare straff skala, då kriminella inte tänker på det som vi normala gör, de ser det mer som något som kommer med jobbet de valt, skillnaden är väl i så fall att de kommer kosta staten mer pengar och att de kommer komma ut efter avtjänade straff som farligare än innan de åkte in, fast de har ju straffats iaf...

Det underliga med Sverige bygger hårdare och hårdare instituitioner, fast all beprövad vetenskap och forskning säger att det är mer samhälls avvecklande än utvecklande...Länder som har hårdare straff samt hårdare fängelsemiljöer har även grövre brott och större återfall i brottslighet, även en högre procent av våldsbrott med dödlig utgång...Man hör ofta i diskussioner att det ska vara som i USA även i Sverige, som om USA var ett land att eftersträva i denna frågan? USA är ett land där brottslingar hellre gör sig av med vittnen och skjuter sig ur situationer med polisen, pga att de vet att de får livstid oavsett så då chansar de med att komma undan...Vill vi ha det så i vårt land? Jag skulle hellre se en samhälls utveckling mot humanitet än avhumanisering, men jag är ju trots allt knäpp...Vill Svenska folket ha ett hårdare samhällsklimat med grövre brottslighet som följd är det väl upp till majoriteten att ta det beslutet, jag är för demokrati...Jag har tidigare bloggat om min syn på sverige som demokrati, och tänker inte gå in mer på det nu, då min ståndpunkt borde vara solklar vid denna tid för er som hängt med sedan starten...

Jag var ju igår ganska ledsen, idag är jag inte det, jag är inte arg och inte bitter..Jag mår efter omständigheterna väl, däremot har jag förlorat den lilla tro på Sveriges rättsväsendet och rättssäkerhet som jag hade kvar...När jag dömdes så hade jag full tilltro till landet och hur rättsäkerheten sköttes, gradvis har den tilltro avtagit under åren och det är bara att beklaga att den nu är helt borta..Rättsäkerhet finns inte i Sverige längre, och det i sig är bara att beklaga, som tur är så märker man väl inte av det innan man själv hamnar på samhällets botten eller har en nära anhörig som gjort det, men då blir det nästan omedelbart solklart uppenbart. Jag har nog inte viljat se det under åren, men har väl kommit till insikt nu...Jag har låtit meddela min läkare, via personalen att jag kommer driva min överklagan (se gårdagens inlägg) funkar det inte då så kommer jag överlåta ansökningar och det juridiska till kliniken. Jag vet ju att jag har rätten på min sida, det lär väl bara vara en tidsfråga till Länsrätt och Kammarrätt inser att de inte kan motivera avslag längre, men jag kommer inte vara pådrivande i frågan mer, då det är uppenbart ingen idé för mig som patient att göra det...Hospitaliseringsprocessen är väl således inledd på Hispan.

Jag har hela mitt vuxna liv skänkt pengar till såväl Amnesty och Röda Korset, men det blir inte ett öre mer till de organisationerna..Det enda de verkar klara av att göra är att peka finger på öst, mellanöstern och Afrika och belysa deras fel de gör, vad som sker i deras egna bakgård är de ju totalt blinda inför...Den "Människorätts organisation" som lyssnat (den enda) är Svenska Helsingfors Kommitten, men hon som var deras enda jurist gick på mamma ledighet på ett år och skulle inte ersättas under det året...Synd för de lyssnade...Jag tror iaf att de lyssnade...Så skänker ni pengar gör det till dem...

Jag läste i Smålandsposten idag att Sverige på 70 talet hade en av världens sämsta grundlagar enligt Per Unckel, men att det rättats till under åren och mer betoning har lagts på mänskliga rättigheter etc, läs artikeln här.

Jag kan inte annat än småle....

politiska beslut inte får strida mot grundlagar, som också är politiska beslut.

Domstolar får rätt att pröva lagar även om de inte "uppenbart" strider mot grundlagen
(ööhhm..wtf? Det är väl inte en domstol som inte varit godtycklig de senaste tio åren iaf?)

Det betyder att förutsättningarna för att Sverige får grundlag med tydligare maktdelning och tydligare individuella rättigheter faktiskt ter sig ganska goda. (ömm...DET tror jag på då jag ser det)

People...wake up and smell the coffee..

Er tillgivne

Pat Punkt

Kommentarer
Postat av: Christina

Som du skriver...mycket godtycklighet är det...iaf i länsrätt....men det måste bero på att de vill tillfredsställa alla kommunens politiker eller de svenskar som skriker högst på vedergällning. Tyvärr har man inget civilkurage i de flesta sammanhang....och lagen följer de inte heller....så...Ung och fri Anarki.....kanske blir resultatet....:)

2008-12-18 @ 18:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0