Viska intervju

Viska är ett eminent forum jag nämnt förut, som drivs av Admin1 som inte kan beskrivas som något annat än en mycket kunnig eldsjäl. Jag uppmanar er att kolla in Viska.se . Jag har idag svarat på lite frågor för deras nyhetsbrev, och med admin1s tillåtelse delar jag här med mig av dem till er som läser här.




Hur länge har du spelat gitarr och sjungit?

Jag fick min gitarr när jag fyllde 16 av min farmor och farfar, mor och far, det var en fin akustisk gitarr. Sen har det varit lite sådär med övandet, men jag har tagit mig en hel del de senaste åren. Sjungit har jag gjort hela livet, som barn älskade jag Elvis. Far min hade en massa skivor jag lyssnade på och drömde mig bort till. Även sångmässigt har jag tagit mig en hel del det senaste året.

Hur kom du på idéen att skriva sånger om rättspsyk och lägga ut dem på Youtube?

Sångerna om rättspsyk har varit ett kul sätt att få "protestera" med lite glimpt i ögat, det finns en massa kortare texter jag skrivit på kul, typ "de ger oss bra mediciner" samt de jag spelat in och lagt på youtube. En del har jag kommit på med andra, och fått inspiration av andra patienter. Det är mest ett kul tidsfördriv, men det uppskattas av såväl patienter och personal..Säkert är det någon som stör sig på att jag "driver" med inlåsningen och etablissemanget, men jag gör det med hjärta tycker jag och de flesta håller med mig om det. "Jag trivs bäst på sluten anstalt" skrev jag efter en gammal kåk-refräng, "jag trivs bäst på öppen anstalt" vars refräng jag hört, sen spann jag vidare på det och skrev texten..Att lägga ut videor på tuben var mer en kul grej, för att dels se hur det togs emot sen ville jag visa en annan sida av psykiatrin. Jag tror många har en bild av psykiatrin där vi alla lallar runt i våra psykoser, men många är oerhört kreativa och intelligenta och det var även vitsen med min blogg.

Vad tycker de andra på avdelningen igen om dina sånger?

Den stora massan verkar tycka om dem, nån personal har väl haft lite ont av det, mest på grund av att ironin i texterna kan vara lite känslig för vissa..

Hur skiljer sig rättspsyk jämfört med en vanlig avdelning?


Jag vet inte riktigt, mina erfarenheter av allmänpsyk är begränsade. Men de flesta som hamnar på rpr är redan uppmedicinerade då de kommer hit så de är antagligen i bättre mentaltskick på rättspsyk än på säg psykakuten, sen är det ju mer slutet och begränsat, större personal täthet, vissa dagar är det nästan lika mycket personal som patienter...


Är det många som har svåra symptom och mår väldigt dåligt?


Många mår ju mycket dåligt, dels på grund av brottsligheten de begått, sen att man rycks ut ur samhället så drastiskt, jag har mest varit på ganska friska avdelningar, där det mer har varit mycket problem med knark än sjukdom i sig, men på intagningsavdelningar och psykosavdelningar är det rätt snurrigt, mycket paranoia och "tokigt prat".


Vad gör ni på dagarna? Har ni något jobb eller sysselsättning?

Det finns olika saker för oss här, dels arbetsterapin med träslöjd och konfektionsslöjd (syslöjd) sen fanns det innan en metallverkstad som stängts av nån outgrundlig anledning fastän den var populär. Det finns även ett utelag här som sköter området, med allt vad det innebär. Sen finns olika grupper för samtal, typ missbruksgrupp, ART, ESl etc

Är många religiösa där?


Religiositeten är inte jätteutbredd, kyrkan kan ibland vara välbesökt, men oftast är det inte många. Många här är dessutom från KVV och får inte gå ut och kan således inte besöka kyrkan.

Vad är det sämsta med rättspsyk?


Att det är så dålig rättssäkerhet samt att det är så godtyckligt.

Hade det varit bättre att få fängelse och tidsbegränsning av tiden än rättspsyk?


Ett slutdatum vore ju klart trevligt att ha, men det är inget man tänker på..Efter en viss tid som inlåst så försvinner tankarna på friheten och man går in i nån form av pseudoexistens där dagarna bara flyter på. Man går och lägger sig en kväll och vaknar 4 år senare..


Har det blivit tuffare klimat med svårare att bli utskriven?

Ja det har hårdnat, och med varje rubrik i tidningar om mentalpatienter hårdnar det mer, knappt någon släpps ju längre och friförmåner är svårt att få. Länsrätten består huvudsakligen av politiker och de tänker mer på sin karriär än på lagen. Politiker och jurister borde inte ha med psykiatri att göra, besluten borde vara upp till Läkare och vårdteam.

Tänker ni göra något speciellt under julen? Hur brukar maten vara


Vi brukar fixa ett bra julbord, det har det varit hittills iaf, ofta gör vi en del själva på avdelningen då centralköket inte skickar så mycket.. Men något speciellt i sig sker inte, ofta är det ont om personal och många patienter hatar ju julen då de påminns om livet utanför alldeles för mycket.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0