Lördag...

Hej Hopp

Lördagen på Hispan har spenderats till stor del i sängen, med lite god musik...Bara softa och längta. Sen fick jag ett ryck att iaf gå med till gymmet, och träna, det gick så där att träna, det var skönt att tvinga sig till det iaf.Jag har en teori att träning är som viktigast de dagar man verkligen inte vill träna, men det gick lite på halvfart, men jag tvingade mig till mina 200 situps iaf, sen körde jag ett decimerat pass, med cablecross och bröstpress, ryggdrag, axelpress och "rumplyft", jag kallar det rumplyft i brist på ett bättre namn...Men ni som gått friskis o svettis vet nog vad jag talat om då jag snott övningen därifrån..*ler sött*

Sen vart det en stunds chill med gitarren, jag försöker lära mig "O helga natt", det funkar rätt okay, men idag spelade jag Guns n roses gamla hit "November Rain", den måste ju vara inspirerad av Växjös väder...Skillnaden på smålands väder är temperaturen på regnet..

Jag måste sen kommentera smålandspostens kommentarer i artikeln om miljöpartiets kritik mot Landstinget:

Många dumma saker har jag läst och hört under åren, men dummast är nog ändå en del av de kommentarer jag läser på olika forum och diskussioner, där cynismen flödar fritt och ohämmat..

Signaturen Dr Skriver:

MP tillhör till dom aningslösa.
Rättspsyk.behandling är tillför brottslingar som är så sjuka att dom bara fungerar i brottsligt sammanhang.Dom måste under behandlingstiden hindras att fortsätta med kriminellt verksamhet.Förvandlas rättspsyket till hotell med alla bekvämligheter då är hela meningen med inlåsning och behandling fel.
Med tanke på MP inställning i frågan(och många övriga frågor) ska vi se till att partiet stannar utanför Riksdagen 2010.

Jag strök under en rad som jag tyckte var så urbota korkat och löjeväckande. Dr har uppenbarligen inte en susning om hur det ser ut på rättspsyk, de flesta av oss här skulle man aldrig känna igen om man gick förbi dem på gatan. Det är folk som kanske haft tillfälliga psykoser och gjort saker som de behövt vård för, eller folk som begått brott under inverkan av en störning som i medicinerat tillstånd ALDRIG skulle göra att de begick brott .. Att skriva att patienterna här enbart fungerar i brottsligt sammanhang är så otroligt korkat... Återfallsprocenten efter avverkad psykvård är ca 35%, en ytterst låg siffra om man jämför med Kriminalvårdens återfallsprocent som är drygt dubbelt så hög...

Betoningen på psykvård är behandling och rehabiliterad och det gör man bäst med så få restriktioner som möjligt och lagen kräver att det ska ske så öppet som möjligt. En av grunderna i Europakonventionens mänskliga rättigheter är rätten till frihet och när något begått ett brott så får man rucka på den rättigheten och frihetsberöva den personen, däremot får inga andra restriktioner mer än frihetsberövandet läggas på brottslingen. Rätt eller fel är inte för mig eller nån annan heller att ifrågasätta, då konventionen under demokratiska val skapats av våra folkvalda representanter och får inte ruckas på, precis som våran grundlag kräver.. Det finns inga "men" eller "om" i varken grundlagen eller Europakonventionen. Alla omfattas av samma rättigheter även vi som är eller har varit sjuka. Att en gång gjort ett brott och hamnat inom psykiatrin är inte samma sak "som att man enbart fungerar i brottsliga sammanhang". är det så att folk (mig inräknat) "enbart hade fungerat i brottsliga" sammanhang, så borde väl det ha märkts innan folk som mig begick sina brott och då borde, den möjligheten ha stoppats av allmännpsyk långt innan brotten begick.. Visst är det ett fåtal som begått brott med mobilerna här, jag vet en kille som hotat lite folk via mobilen, vilket torde vara precis lika enkelt från betaltelefonen som telia har på varje avdelning, jag vet även att enstaka personer gjort olämpliga saker med sina mobiler, men lagen tillåter läkaren att inskränka på rätten till "modern kommunikations utrustning" i enskilda fall om det missbrukas, sen är det väl personalens jobb att se till att det efterlevs? Att göra som kliniken och hävda att folk smugglar in knark med mobilerna är så skrattretande, jag har hört talas om att det hänt en gång. Och då ska ni ju veta att patienterna vet mer om vad som sker på ett sånt här bygge än personalen. inom kriminalvården finns det nog mer knark än i samhället i övrigt om man ska se det i procent, där har folk ingen mobil och de får inte gå ut...Hur kommer det in då kan man ju fråga sig...*tänker hårt* Som klinikrepresentanter här sagt i media så skulle knarkandet minskat med 80% (!) efter införandet av mobilförbud och att det skulle vara tack vare mobilförbudet, och går ni som läser det på en sån sak är det ju sorgligt, folk har knarkat i alla år på dessa ställen även innan mobiler uppfanns...om det under sommaren minskat med 80% kan jag se följande anledningar.

1. Det var semestrar, det är mindre prover då., det är även mindre folk som jobbar och mindre folk kommer ut.
2. De som tog in droger omplacerades till annan klinik eller ett behandlingshem.
3. Folk knarkade substanser som inte syns på stickorna (alla syns inte på klinikens stickor) alternativt att de använde substanser som går ur kroppen på några timmar.Busarna är alltid steget före tekniken.

Sen håller jag inte med signaturen "skötarn" då det defacto fungerar på alla landets kliniker förutom här..Är ni extra dåliga eller är folket extra galna? Jag vet att majoriteten av personalen är ytterst kompetent och håller de koll så sköter personalen det, kanske inte perfekt, men iaf godtagbart. Fast det innebär ju en del...Alternativet är att följa Sundsvalls exempel och ha avdelningar för de som klarar av förmånerna, samt avdelningar för dem som inte klarar av att sköta dem. Svårare än så är det inte. Fast enligt ledningen här funkade det inte och ledningsrepresentanten sa även att de inte hade det så på sundsvalls hispan, fast det vet jag att de har och jag tror snarare att det handlar om att de inte har nog med folk som missbrukar förmånerna att de kan fylla en avdelning..

Murar och inlåsning bygger inga goda samhällsmedborgare..Ju hårdare klimat ju hårdare är man den dag man går ut genom porten som en fri man...



Kommentarer
Postat av: Christina

Vet du, jag kan nästan ha överseende med de okunniga, som har en massa synpunkter av kränkande karaktär. Det handlar ju om okunnighet och man tycker mest synd om inskränkta människor. Men då man skriver under sign. skötarn, och således vill låta påskina att man äger ett uns av kunskap samtidigt som hela ens insädare andas moral och förtryckarmentalitet...då känns det marigt.Då önskar jag att det någonstans i kulisserna finns en chef, som kan se till att man ställs inför det faktum att man inte passar i vården. Bättre att en sådan person arbetar med döda ting för det är just dessa personer som förstör för så många patienter.Visst har jag i mitt arbete träffat på dylika tragiska figurer, men vårt samarbete har aldrig blivit långvarigt, för att uttrycka det snällt. Så hoppas man gör en inventering av sin personal. Tack och lov har ju majoriteten en god inställning....

2008-11-16 @ 18:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0