Måndag..Ny vecka och nya planer



En bra start på veckan, min doktor är åter på plats, så kan vi börja laborera lite..Har idag haft ett bra möte med de ansvariga i mitt hemlandsting, och nu börjar vi jobba utåt *ler sött* Jag är så glad att det börjar röra på sig, visst kommer länsrätten säkert stoppa en massa som de alltid gör i början, att bli frisk tycks ju inte längre vara ett kriterium för utskrivning..Man kan ju bli sjuk i framtiden säger de..*konfyst* Men nya lagar innebär nya möjligheter och kanske blir det att utnyttja dem då..

Den nya lagen tycks inte om bland landets läkare, den beskrivs som uddlös och dåligt utformad, Sten Levander skriver så här;


Efter 7 sorger & 8 bedrövelser ska vi få använda tvång i öppenvården av psykospatienter med bristande insikt, dålig behandlingsmedverkan och förhöjd risk för att fara illa själva och skada andra.


Psykiatrisamordnarens rapport var det som slutligen fick saken att tippa över. Men den lag som ska börja gälla 1/9 i år motsvarar inte beställningen från psykiatrin. Vi kan meddela patienterna föreskrifter att hålla kontakt med öppenvården, ta läkemedel och avstå från rusmedel. Struntar de i dessa föreskrifter kan vi inte göra någonting, annat än vänta på att de blir akut sjuka igen. Och om de inte vill hålla kontakt med oss finns det dåliga förutsättningar att observera att detta sker. Vi kan ingripa först när patienten är vårdintygsmässig. Och det kan vi med nuvarande lag också.

Dessutom medför den nya lagen en försämring genom att långtidspermissionerna försvinner. Dessa motsvarar just »öppenvård med särskilda villkor« och mandat att ingripa om det inte fungerar. Problemet med långtidspermissionerna var att de var för kortvariga för patienter med kroniska psykossjukdomar. Så massmedierna kan luta sig tillbaka - också i framtiden kommer det att finnas vansinnesdåd att skriva om.

Jag trodde i min enfald att den nuvarande regeringen skulle vara mer sakorienterad och mindre antipsykiatrisk än den förra. Det hela verkar så pass konstigt att jag får en obehaglig känsla av att ha missat något när jag läst lagen innantill - kanske har jag blivit dement. Är det så beklagar jag att jag missuppfattat det hela och ber om ursäkt. Annars finns det bara en sak för regeringen att göra. Stoppa lagförslaget i tuggen, och utred sedan varför också detta gick snett. ( Läkartidningen)

Stoppades gjorde den inte, men vi får se hur den urartar sig.  Jag har aldrig träffat Levander men har fått ett gott intryck av honom, han verkar kunnig och kompetent och han är väl en av dem vars ord är nästan som budord inom psyk. Normala Läkare och psykologer står nästan och bockar då han talar, likadant är det med Anders Forsman, som inte bara är enorm kunnig utan även human och vänlig..

Jag har  i eftermiddag spelat musik med en "Dansbandslegend" och en "Kriminallegend", det närmar ju sig jul och jag har gett mig fan på att sjunga Oh Helga Natt! Den är inte helt lätt, men det ska gå! Han som håller i det är dessutom en "fotbollslegend"..Jag själv är bara tokig...

Jag läste dessutom i smp att JO inte kommer utreda Polisen i Rödeby för sin flathet (inkompetens?) och hur chockad blev jag då? JO måste vara en av de mest meningslösa mydigheter vi har i landet, på sin höjd verkar de kompetenta till att sätta på kaffe, för fika har de nog gott om..Deras besked/beslut är tveklöst färdigtryckta "Ärendet lämnas utan åtgärd", ( Läs; Stör oss inte i kaffet och sköt ditt egna liv själv)


En liten notis för er fria människor  (En personal var där förra året och sa "det var värdelöst allt vi gjorde var att betala inträde och sen gick vi o spydde) *ler sött*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0