Torsdag...

Först vill jag rikta ett stort tack till min vän som hjälpte mig fixa i ordning datorn! Tack Tack!

Dagen började annars som andra Torsdagar med att jag lagade mat. idag blev det Fransk Potatis sallad med Gorgonzola kassler på spenatbädd. Det var gott, iaf  3,5 injektioner av 5 möjliga. Sen vart det återigen ner i bassängen och träna...Det är riktigt kul och det känns att det tar ordentligt utan att belasta kroppen. Mer Vattengympa till Hispafolket!

Kvällen igår blev stilla och lugn efter jag konstaterat att jag aldrig kommer kunna jobba med datorer, så det blev lite soft i bingen framför tvn, såg lite slött på Insider som kritiserade psykiatrin i landet, de intervjuade "spettmannen" som sitter på Karsudden men som har en massa permissioner...Han sökte vård precis innan han gick bärsärkargång i Åkeshov...En miss av psykiatrin milt sagt...

Växjö Universitet vill starta med en psykologutbildning, läs här  det är ju förvisso bra, fler psykologer behövs ju, däremot ifrågasätter jag deras arbete och varför man som patient aldrig kan prata med dem förutsättningslöst, det blir alltid tal om tester och diagnoser, har man en diagnos så är det fel och har man inte en diagnostiserad personlighetsstörning så är det också fel...Det sätts en övertro på saker som inte är så vetenskapliga, de tester man får göra handlar mer om dagsform än "störning", samt låter du en patient göra ett test och sen låter x-antal utav hjärntrusten tolka dessa så kommer du få en ganska spridd åsikt om diagnoser...

Hur man än vrider på det så är alla människor unika individer och alla stöps inte i samma formar, det som passar för "patient A" passar kanske inte för "patient B", "patient C" eller "D", "E" och "F" så¨. Så det finns ingen "exakt" vetenskap, och det borde vara patienten som styr samtalen inte en psykologibok.

Kommentarer
Postat av: Christina

Tyvärr är det väl så, att även inom detta område skall det effektiviseras samt att man i besparingssyfte skall ha korta vårdtider. Därför kom förmodligen KBT att bli en hit. Det faktum att detta inte passar alla patienter ( en del dock) tar man ingen hänsyn till.Dessutom kommer väl snart någon ny terapiform. Om inte en psykolog kan följa patienten och dennes behov bör man kanske omskola sig.

2008-11-06 @ 17:02:57
Postat av: Din vän..

Vissa glädjer oss med sång... andra gläder er med datahjälp..

2008-11-06 @ 18:33:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0