Fredag..

*heeyyy hoooo heeeyyy hooo* Party på Hispa! Eller inte. Fredagen är ju typ samma som alla andra dagar här, men allt tempo går ner, blir långsamt. Jag tänker en del på hur samhället ser på RPV och undrar hur det tänker egentligen..Den rådande uppfattningen tycks vara att "man kommer undan med vård" eller att "man drar en vinstlott och vinner vård", jag vet ju att ytterst få som hamnar på Hispa, vill ha vård, de flesta skulle nog hellre ta ett fängelsestraff..Vård är inget man kommer undan med och på kåken kan de inte tvångsmedicinera dig eller hålla dig inlåst längre pga misskötsamhet...När din tid är slut på kåken släpps du ut no matter what, på Hispa sitter du för evigt om du inte sköter dig..Det är heller ingen status för en kriminell att hamna på Hispa.

Fast de av oss som inte är missbrukare eller kriminella kan nog helt klart ha det bättre på sjukhus än på kåken. Även om Hispalivet nu blir mer och mer som kåken så är det ju trots allt en helt annan miljö, även om den även hårdnar här klimatmässigt. Jag undrar vad som är syftet med att göra det hårdare? När man vet rent historiskt att folk som sitter hårt inlåsta ofta blir värre då de kommer ut..Självklart måste förbrytare straffas på ¨nått sätt då de begått brott, men om man ser på de tusentals år man låst in folk och hur väl det utfallit kanske man som samhälle borde tänka om och hitta andra vägar?

vad skulle det vara tänker ni då? Jag vet inte jag har inte alla svaren även om jag ibland lider av hybris, men jag tänker mig ett stort kollektiv eller gård där folk kan lära sig arbetsmoral, ta hand om djur och på så sätt lära sig visa respekt för andra och även klara sig med andra, sen kan det ju vara inhägnat med beväpnade vakter om det vore så, men jag tror utfallet skulle vara bra mycket bättre än nu..Även om de flesta förbrytare är juridiskt friska, så är det ju nått fel nånstans, annars skulle de inte begå brott,...


Kommentarer
Postat av: Lilla My

hallo

intressant att läsa vad du skriver! jag jobbar på en akutpsyk/vårdavd och ser typ från andra hållet. kanske låter illa att säga så men är isf inte så ment

gonatt

är du på rättspsyk?

2008-10-24 @ 23:53:10
Postat av: Christina

Det Lilla My skriver är förmodligen ett av de stora problemen inom vården. Att man ser saker från olika håll. Egentligen finns bara ett sätt att se på vård. Patienten i focus samt att man gör allt för att denne skall rehabiliteras och komma tillbaka till ett friskt iaf drägligare liv än innan. Personal får ta hand om sina "problem" i annat forum. Adekvat handledning är ett måste. Då vården fungerar bra omges patienten av kunnig, empatisk, respektfull, humoristisk och inkännande personal.Då står man på samma sida och focuserar på lösningar och process isf innehåll.

2008-10-25 @ 13:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0