Happy Birthday to meeeeeeeeeeeeee



Jag har idag firat min 5te födelsedag på Hispa, men denna hör nog till de trevligare. Blev uppvaktad på morgonen av avdelningen som hade fixat frukost och en present som vart mycket uppskattat...Sen läste jag lite nyheter och sedan kom mina paranteser och hade med sig present och lite mat. Kycklingsallad blev det till mig och mor, min mindre hälsosamme far åt en pizza med bacon & ägg, den hette nog Kolestrola kan man tänka...Kanske HLR special. Sedan fixade jag till en glassbomb, eller marängswiss som det heter på fackterm, och den var god, men knappast speciellt nyttig^^ Nåja Grattis till mig och så on!

Läste idag att en psykpatient hängt sig på permission efter att nästan ha strypt sin sambo. Patienten hade inte tidigare visat våldstendenser, men tagits in på vård pga självmordsrisk, jag antar att självmordsrisk innebär att man varit djup deprimerad, vilket får mig att tänka på Mats Dernevik som jag kritiserade tidigare som enligt sin forskning säger att deprimerade människor inte begår våldsbrott...jag ser då på dels den händelsen...skolmassakrar...rubriker i media om oprovocerade våldsbrott där gärningsmännen varit sjuka och med depressivitet i botten..Jag vet inte hur han tänker vår käre Dernevik...men en titel betyder ju allt i dessa frågor och en sån mans definition av depression är:

*Kommer du upp ur sängen? = Icke deprimerad!
*Kommer du ej upp?= Depression..

Det är en väldigt förenklad syn på vara och inte vara tycker jag..Jag har varit svårt deprimerad men dock tagit mig ur sängen 99% av alla dagar...Så Derneviks forskning och kompetens ifrågasätter jag starkt, ifrågasätter även hans resultatforskning där han påvisar hur duktiga de är vid hans klinik, trots att socialstyrelsen visade 2004 på ett likadan riksgenomsnitt...ingen klinik stack ut avseendevärt åt något håll...

Läste även en artikel om det "glamorösa" gangster livet...så här citerade expressen:

Jerzy Sarnecki är kriminolog på Stockholms universitet. Den bild han målar upp av de yrkeskriminellas liv - baserat på svenska och utländska studier - är
deprimerande:
- De blir tidigt sjuka och dör tidigt. Det är tydligt i alla studier. De blir ihjälslagna, de dör av överdoser eller av alla de somatiska sjukdomar de drar på sig. Andra blir handikappade av olika skador de får i slagsmål. Många äldre kriminella lever alldeles eländiga liv.
En studie från Karolinska institutet visade 1993 att risken att dö i förtid är ungefär lika stor för den som är kriminell som för den som lider av cancer eller en hjärt- och kärlsjukdom.
Efter 20 år hade en fjärdedel, 160 av 620, av de ungdomar som forskarna följde dött. De flesta av de avlidna fick en våldsam eller en alkoholrelaterad död.

Vad Jerzy inte säger är hur glamoröst det måste vara att se sverige från baksätet i en TTP bil (transporttjänst) och insidan av Kumla, Hall, SSS där de alla hamnar x-antal år under sin yrkesverksamma karriär, vad de unga inte fattar är att man inte kommer upp till ledarnas status "bara sådär", visst många får mycket cash, bilar och tjejer, men allt tas ju ifrån dem då de hamnar på kåken eller i en grop i skogen..De citerar även en avhoppad gangster som beskrev rädslan han levde i och man kan ha hur mkt status som helst, men den är inte värd mkt när man blir beskjuten av automatgevär eller stormad av insatsstyrkan..Jag har stött på en del av dessa människor, men jag har aldrig delat deras idealiserande utav gangstersfären..jag tycker att det är barnsligt och att de borde klippa sig och skaffa ett hederligt jobb så att de kunde se sina mödrar i ögonen hemma istället för besöksrummen på kåken...

Kommentarer
Postat av: Charlyene

Grattis i efterskott!!!



Ang. självmord och depression tycker jag inte att det är självklart att man är deprimerad bara för att man vill dö. Det kan finnas så många andra anledningar, som tex ångest, kaotisk livsstil som man känner att man inte kan hantera, problem med den inre identiteten... Tyvärr verkar psykvården inte ha förstått att det kan finnas andra skäl, och behandlar alla självmordsbenägna som om de vore deprimerade...

2008-10-06 @ 10:39:04
URL: http://charlyene.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0