Måndag igen...Monday Morning Blues..

<-- Svensk proletär

Måndag morgon, Hundratusentals människor sitter på jobbet eller är på väg dit med en klump i magen, de är frustrerade över sin tillvaro och hatar sitt jobb. Tusentals mentalpatienter får sina mediciner och sitter nu med arbetsterapi, en del sover nog ännu, och de går upp till maten vid 12. Frustrationen i samhället är total, regeringen kommer tillbaka efter helgen och kan på nytt missköta sitt jobb, försäkringskassans havererade datorsystem kommer att kosta några miljoner till..Helt otroligt att Försäkringskassan kan lägga så mkt pengar på något som inte fungerar..inte undra på att de inte kan låta folk vara hemma när de är sjuka..Men man kan ju trots allt ligga ner och arbeta om man har ryggproblem...Idioter finns det ju gott om och den siste är inte född ännu..

Martin Luther King jr berömda "I have a dream" tal kan aktualiseras än mer idag, men till: Jag har en dröm, att alla männsikor ska få leva i en demokrati där man värnar om sina svagaste medlemmar och inte ser dem som parasiter på samhället". Psykiatrin ropar efter mer pengar, fast de kommer inte gå till terapeutiska saker för patienter, utan till högre löner för ledningar och nya murar. Och Sverige skulle kunna spara 9 miljoner kr, i månaden enbart på att följa lagen så som den är skriven, detta genom att skriva ut patienter som enligt lag ska skrivas ut då de är medicinskt färdigvårdade. Jag räknar då på ca 150000 kr i månaden per patient, och de såkallade Hawaii-fallen (de som enligt lag ska släppas) är enligt Sten Levander ca 60 personer, fast mörkertalet kan man nog räkna med är ganska högt, speciellt med tanke på vissa klinikers tendens att "klassa ner" sina patienter...

Vi i Sverige ska väl inte klaga, det är ju klart värre att leva i ett land som Pakistan, men att Sverige som land pekar på att andra länder inte sköter sig och vägrar rätta sig efter de mänskliga rättigheterna, gör mig beklämd, fast det är ju rätt svårt att se sina egna fel och brister antar jag...Att Sverige ser ut som det gör är väl ett tecken på att vår välfärd är på väg att försvinna, människo-värdet har ersatts av profit och sjuka är något som ska bekämpas. Inte undra på att folk i landet mår dåligt. Vad hände med omtanken och att se andra människors livs situationer?

Hur som haver, nu har jag varit lite seriös och kritisk..Men idag kommer bli en bra dag. Jag gillar nog Måndagar bäst, iaf på kliniken, då det händer lite, Det är musikgrupp och det är trevligt att få komma iväg o lira lite och kraxa i en mikrofon. Och jag önskar er alla en bra start på veckan och ta hand om er..

Upp till kamp kära bröder och systrar!

Kommentarer
Postat av: Christina

Måndag morgon..."och regnet det bara öser ner, och jag blir så våt om både skor och strumpor...."

Så det är tur att man inte är frustrerad av sin tillvaro fö...s...gör mig beredd att hoppa upp på barrikaderna.

2008-09-29 @ 12:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0