Medias "Experter"



Läste artikeln i Expressen om att "Arboga-tyskan" först tillbaka till häktet efter endast två veckor, och Vadstenas Chefspsykolog/forskningschef Mats Dernevik uttalade sig som expert i media. Han sa i princip att han trodde tyskan varit bråkig och ej villig till samarbete. Jag har träffat denna så  kallade expert ganska mycket och kan säga att nån mer inkompetent och självgod man än han kan man leta länge efter..Han är intresserad av en sak, och en sak allena och det är att få sig själv och hans så kallade forskning att se bra ut så han får plats att synas i media.

Ganska uppenbart är att han i sin yrkesutövning "klassar ner" sina patienters psykiska status för att sedan successivt kunna höja och på så sätt visa hur god vård de får. 

två veckor på RPU utredning kan visserligen vara en "kort" utredning, men många blir kryssade redan efter 1-2 veckor, resten av tiden är mer administrativt och observation som jag fattat det, sen det som tar tid är antagligen intervjuer med anhöriga etc och det kan man nog förutsätta inte görs i "tyskans" fall.

Det är en ofantlig tragedi det som hänt i Arboga, och jag lider med de anhöriga i detta. Jag kan inte förstå nyhetsvärdet i dessa tragedier dock, media tycks inte fatta att de säljer lösnummer på andra människors bekostnad och lidande. Man får lätt uppfattningen att det inte finns goda nyheter längre, bara elände..Bakom varje brott finns en människa och bakom varje människa finns ett livsöde...

Jag har idag stött på många av de senaste årens "rubriker" och det har alltid funnits en människa bakom brottet, och deras historia har inte sett kul ut..Inte sällan har de sökt vård i flera år innan och inte sällan varit i extrema situationer som ingen skulle kunna ha hantera särskilt länge..

Kommentarer
Postat av: Stef

Mannen är en fullständig katastrof

2008-09-23 @ 22:08:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0