Mycket snack bli´re



På rättspsyk (jag antar att samma gäller för kåken) så är det mycket snack, mycket rövarhistorier om folk som gjort si och så, vilka som rymt med vem och vilka som suttit på Kumla med vilka etc. Man skulle lätt kunna tro att det går en massa brottslingar fria där ute, då de flesta på insidan är oskyldiga, om man får tro dem. Få vet vad de egentligen sitter inspärrade för och varför de inte släpps ut (trots att de gång på gång missköter sig). Många som sitter inlåsta här, har suttit i många år, många gånger på många anstalter och psyken för många olika brott..Visst anses många brottslingar att de själva är bättre än andra, och visst ser många ner på vissa typer av brott. Personligen anser jag att man måste se människan och inte det personen gjort. Visst har man synpunkter på brotten, att man tycker att vissa saker är mer jävliga än andra etc, men människan bakom har jag aldrig haft synpunkter på. Människan har ett okränkbart värde anser jag. Och jag antar att folk har samma synpunkter på mig och andra intagna. Alla vet ju vad alla är intagna för, egentligen vet vi intagna mer än personalen och ofta tidigare än personalen. Djungeltrumman går oavbrutet.


Ofta är det mycket skitsnack om myndigheter och då framförallt domstolar och polisen. Polisen har jag aldrig haft några problem med, har "bara" varit arresterad en gång, då jag angav mig själv. Jag har personligen alltid behandlats väl av polisen, fast jag har åandrasidan aldrig levt ett kriminellt liv. Att ange sig själv lärde jag mig tidigt av de mer garvade på hispan; "Att det gör man bara inte", det var inte populärt direkt, fast det var ju försent då. Något mer brott tänker jag inte göra, så det blir ju aldrig ett problem.

En sak jag blev ytterst förvånad över, eller glatt överaskad då jag såg en ny sida av "kriminal fallen" var när en polis skjöts till döds av en psykiskt sjuk man i Nyköping, då polisen skulle hämta honom på ett akut vårdintyg. Då hade vi dagen efter på morgonsamlingen en tyst minut för den mördade polisen, på en förfrågan av en man som man får anse vara ytterst kriminell. Den psykiskt sjuke mannen dömdes senare till Livstidsfängelse, och ansågs frisk, vilket får mig att undra vilken frisk man som gör en sådan sak då han ska inhämtas för ett akut LPT (då ska man väl vara sjuk?) Fast gränsen mellan frisk och sjuk i juridisk mening är ytterst tunn...Det var iaf fint att få ha en tyst minut på det sättet. Jag tror att den tragedin tog hårt på alla i viss mån, det gjorde iaf det på mig..Men som Syster Helen Prejean (som skrev boken "Dead man walking) skrev " Att alla människors värde är större än hans värsta handling"..Har ni inte läst boken eller sett filmen (med Sean Penn & Susan Sarandon) så kan jag rekomendera den, den visar en sann historia om det barbariska i dödstraff..

En fin Lördag har det varit, har fått fina kläder och fina besked...Så ha en fin kväll alla ni där ute som läser detta..

 <---- så ser filmkonvolutet ut *se den*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0